Nyt fra Bafd og Mafd 22/7:

Storebæltsvognen i fuld bemaling ude i solskinsvejret. Skabelonerne er skabt efter studie af de forskellige lokomotiver og vogne, der kørte ved byggeriet af tunnelen under Bæltet. Der var et utal af variationer, som nu er vist i udvalg her. 47-24 i dens oprindelige miljø og med en noget slidt bemaling.

Læs mere

Nyt fra bafd. 13-05-17

Sidste lørdag skiftede vi et par sveller i et af sporskifterne på Hedehusgården station. Denne lørdag var der igen fokus på sporskifter og på at lave skillevæg i vognhallen. Mens de forskellige arbejdshold startede op, blev banechefen kørt til Fem Ege, hvor han begyndte sin årlige strækningsvandring mhp. at tjekke

Læs mere

Nyt fra banen og værkstedet 22/4-17

Carsten og Mikkel arbejdede på T 1 hvor der blev lavet en batteriholder. I løbet af dagen fik de rigget alt til at prøvestarte motoren, som efter lidt tid kom i gang. Desuden blev køleren monteret. T1 med monteret køler og Carsten er allerede gået videre med prøvemontage af den

Læs mere

Nyt fra bafd. 25-02-2017

På en lørdag hvor vejret skiftede fra smuk sol og snedækkede spor til regn, rusk og pløre fik vi alligevel udrettet en del i baneafdelingen. Kenneth og Steffen kørte i pendulfart med bil og trailer til en velgører, der havde betænkt os med et fint 4 x 12 m telt,

Læs mere

Efterårstog – Tirsdag 18. oktober

Dagen startede lidt gråt og regnen smånussede lidt ned. Forventningerne til antal besøgende på sådan en tirsdag i efterårsferien det første år siden 2008, hvor vi kører U42-tog kan ikke være høje. Så vi var da helt glade da et par bedsteforældre var mødt frem med deres barnebarn 15 min

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #33-16 03/10:

Bedford fra Nymølle parkeret efter sin sidste køretur ved egen kraft. Nu skal motoren bruges i M8 En ny veteranenhed af en type, der er sjælden gæst i en togklub havde denne aften gjort sin entre på gårdspladsen; en Bedford lastvogn, som er doneret os fra Nymølle Skærvefabrik. Den har

Læs mere

Særtog med Damptromleklubben 25/9-16

På en herlig, solbeskinnet efterårsdag havde vi aftalt et særtog med vores venner fra Damptromleklubben. De ville gerne se vores bane, værksteder og vognhaller. Et damptog blev derfor arrangeret og vi fik vist det hele frem. Jeg tror at alle var imponerede over vores bane og faciliteter og vi havde

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #24-16 18/07:

M24 var blevet fejlmeldt med problemer på gløderør. Der var set på sagen, men ingen fejl fundet. Der var også meldt om uro i området 8-1100 omdrejninger. Per trillede derfor lokomotivet ud af remisen for at starte motoren udendørs – men starte ville den ikke og vi målte straks et

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #21-16 27/06:

Carsten og Anders afmonterede vugge og bundstøtte til kedlen til No3, så det kunne få en fornyet omgang maling efter lidt tilpasning. Derefter gik de videre med trinbræt til højre side på M30, hvor der skulle bores en lang række huller. Jeg fik afrenset og grundet delene fra Vildmosen, så

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #20-16 13/06:

  Klar til en prøvestart. Se filmen herunder >     De mange forberedelser til prøvestart af M25´s nu samlede motor kulminerede denne aften. Først skulle holdet igennem de indledende øvelser, der bl.a. består i udluftning af motoren, sikre flow til kølevand og brændstof, samt batteri til starteren. Derefter kom

Læs mere

Nyt fra Bafd 09-01-2016

Lørdag lå sneen stadigvæk i Hedeland så vi besluttede at fortsætte sidste weekends arbejde med at forbedre publikumsområdet i vognhallen på Hedehusgården. Vi fik lagt bræddegulv i det spor hvor Assens nr. 3 og Else i mange år har været hensat, og der blev fyldt op med nøddesten mellem sporene.

Læs mere

Nyt fra baneafdelingen 15-5-2015

Et lille hold fra baneafdelingen benyttede en fridag til at ordne forskellige opgaver på Brandhøj station. Det nyligt understoppede spor 2 blev siderettet og er nu klar til trafikstarten søndag. Ellers brugtes resten af dagen, der bød på fantastisk vejr, til flytning af materiel. Flere klenodier fra vores samling blev

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #35-14 8/9:

Carsten og Mogens havde brugt eftermiddagen på at montere den forreste puffer på M30. Det ser godt ud. Jeg regnede med at jeg så skulle male den, men i stedet ændrede vi planer og tog fat på en anden af opgaverne fra opgavelisten; nemlig at få vognkasse og ramme sat

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #33-14 25/8:

Den 230 kg tunge klods placeres under boret Sprængt dæk efter tung last Huller mellem puffer og mellemplade udmåles 23 mm huller bores – og næste bor slibes op Mads lægger sidste hånd på 1684 Klar. De hvide markeringer er ikke malet. De giver lidt patina… Onsdagsholdet har ordentlig fået

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #31-14 11/8:

M24 får fjernet endnu en unode 🙂 de afdrejede bolte ved blindakselens kontralod  På søndagens plandag opdagede Finn at blindakslens kontralod på M24 stødte på monteringsboltene til akselophænget. Carsten og Lars fik det demonteret og afdrejet 2 mm af boltene, så slaget nu kører gnidningsfrit rundt. Jan og Bjarne efterspændte

Læs mere