Nyt fra maskinafdelingen #24-18 18/6:

SÅ er undervognen atter samlet med snekkegear und alles Med stort flid har Bo fortsat oprydningen i værkstedet og fået lagt de nye værktøjer på rette plads. Så kom E28-holdet og fortsatte deres arbejde fra i onsdags og fik med lidt mas hjul og gear samlet til en enhed igen

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #22-18 4/6:

Sidste uges togkørsler bliver vendt i skyggen under træet ved Løgnebænken… Man er snart blevet helt vant til det flotte sommervejr og aftenen startede da også udenfor under træet ved Løgnebænken, hvor flere medlemmer dukkede op til et kop kaffe og en snak om sidste uges vellykkede særtog både mandag

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #16-18 9/4:

Det flotte slutresultat efter lørdagens udskiftning af rørmuffer på vandkranen i lørdags Superfos-maskinen blev atter trukket ud tidligt på aftenen, men heldigvis er det nu længere lyst og med endnu en aftens tur med stålbørsten, så er lokomotivet snart klar til en omgang grundmaling. Kjeld har pudset løs på damprørene

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #15-18 26/03:

Superfos-maskinen blev trukket ud tidligt på aftenen for at udnytte det sidste dagslys. Dagens regnvejr var ophørt, så endelig blev der en lejlighed til at få kørt med stålbørsten på de udvendige flader. Det blev jeg så ved med, selv efter mørket lagde sig – men til sidst var det

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #12-18 26/02:

Lars svejser endnu en trækstang til brug for BAfd Da et flittigt arbejdshold i lørdags fik både motor og dræsine ud af værkstedet, så brugte Erik, Martin og Carsten aftenen på at gøre værkstedet klar til det næste, store projekt med træarbejdet på GM32. Maskinerne blev testet og flyttet rundt

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #10-18 19/02:

Trækakslen til E28 er ved at være helt færdig, så nu kan snekkehjulet snart monteres Afrensningsarbejdet på Superfos-maskinen blev fortsat, men der var også tid til at vise et muligt nyt medlem rundt på Gården, sammen med Bruno. De to kender hinanden godt og det er en mand der både

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #06-18 29/01:

Tyren på skorstensbåndet overført til plastfolie og derved sikret for eftertiden… Efter den megen afrensning af kedlen på Superfos-lokomotivet i lørdags, så kom turen til at aftegne påmalingerne af bl.a tyren, som er malet på sider og skorstensbånd. De kan kun reddes i begrænset omfang, da malingen skaller af. Jeg

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #04-18 22/01:

Superfos-lokomotivet som før-billede. Nu går arbejdet med at udstillingsklargøre det i gang! Sjov detalje på lågene: lidt forskelligt design af knop 🙂 Med to nye medlemmer fremmødt, så tog kaffen lidt længere, så vi kunne introducere og fortælle lidt om arbejdet i klubben. Per gav en rundvisning og vi andre

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #47-17 4/12:

En låge i julekalenderen? Nej, aftenstemning ved museumshallen… Efter en flot start på juletrafikken, så startede jeg aftenen med at folde de mange tæpper sammen igen, så de er klar til brug på lørdag. Vi besigtigede Superfos-maskine 2, der skal istandsættes til udstillingen. En opgave, der står på listen til

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #43-17  13/11:

Ristestængerne til Da7 får en tur gennem fræseren, så de passer præcist ind i fyrkassen. De ristestænger, som Lars O. fik svejset forleden, satte Carsten denne aften i fræseren og fik udført den sidste tilpasning. Så nu har vi en stak reserver til fyrkassen i Da7. Kjeld, Hans og jeg

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #42-17  6/11:

Lars O. er “dræsinefører” – beklager i øvrigt linsestøvfnug Aftenens første ”opgave” blev at hilse på Bruno, der også gerne vil være aktiv ved banen – men nok mest i Trafikafdelingen. Det er der også fint plads til! Bagefter drog vi en større flok ud i vognhallen for at køre

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #41-17  30/10:

Gulvreparation og materialeskæring Carsten og Lars O. gik i gang med at fremstille en stribe nye ristestænger til fyrkassen i Da7. Først blev materialerne udskåret og siden blev den lille styrenot svejset på. Derefter skal de fræses i form. Kjeld og jeg påtog os en bygningsreparationsopgave, idet gulvet sine steder

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #38-17  9/10:

1-2-3, så er lokomotivet samlet. Resultatet nydes 🙂 Et fint teamwork får hurtigt alle dele monteret Buen mellem førerhus og motorhus udbedres for rust Så står motorhuset igen inderst Motorhuset fra M23 er nu afrenset og adskilt i mange dele. Nu skal alle de rust-ramte jerndele gennemgås og om nødvendigt

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #37-17 2/10:

 Aftenstemning ved værkstedet. Rokade – M4 på vej over i gravsporet Hans gik straks I gemme bag ”tørresnoren” og malede alle de mange grundede dele i den flotte, blå E28-farve. Jan fortsatte med at afrense endnu flere dele til ”samlesættet”, hvoaf en del også nåede at blive grundet. Carsten

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #30-17  7/8:

Motoren på M4 kører nu jævnt og uden diesel-os. Så snart kan lokomotivet atter samles. Per og Bjarne lyttede til M4´s motor, som nu kører godt og jævnt med næsten ingen røgudvikling. Det er resultatet af den fine indsats, der blev gjort sammen med Diesel House. Det kunne man læse

Læs mere