Nyt fra maskinafdelingen #38-17  9/10:

1-2-3, så er lokomotivet samlet. Resultatet nydes 🙂 Et fint teamwork får hurtigt alle dele monteret Buen mellem førerhus og motorhus udbedres for rust Så står motorhuset igen inderst Motorhuset fra M23 er nu afrenset og adskilt i mange dele. Nu skal alle de rust-ramte jerndele gennemgås og om nødvendigt

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #37-17 2/10:

 Aftenstemning ved værkstedet. Rokade – M4 på vej over i gravsporet Hans gik straks I gemme bag ”tørresnoren” og malede alle de mange grundede dele i den flotte, blå E28-farve. Jan fortsatte med at afrense endnu flere dele til ”samlesættet”, hvoaf en del også nåede at blive grundet. Carsten

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #30-17  7/8:

Motoren på M4 kører nu jævnt og uden diesel-os. Så snart kan lokomotivet atter samles. Per og Bjarne lyttede til M4´s motor, som nu kører godt og jævnt med næsten ingen røgudvikling. Det er resultatet af den fine indsats, der blev gjort sammen med Diesel House. Det kunne man læse

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #28-17  17/7:

Så er bemalingen ved at være færdig på Storebæltsvognen – lidt justering udestår Bo og Carsten var kommet tidligt og puslede rundt med orden og oprydning og topstykket er trukket af M4, så det kan blive planslebet. Carsten har nu M23 reservemotor monteret på stativ med brændstoftank, så den kan

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #23-17  12/6:

Så er der filmaften til kaffen! Denne aften blev pludselig til en film- og billedaften, da Per havde medbragt en nyredigeret udgave af jubilæumsoptagelserne og Hjarne kom forbi med tre fine mapper med fotos fra klubbens start. Der er materiale til mange Torsdagsbilleder! Så vi så film og billeder over

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #39-16 28/11:

Status kl. 22.00: M25 nymalet og klar til julekørslen. Der mangler blot julegran med lys på fronten! Efter en hyggelig julefrokost i fredags var der jo rigeligt at snakke om, men det var der næsten ikke tid til for M25 skulle jo have den sidste finish før julekørslen starter på lørdag… Første

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #34-16 10/10:

M30 og M3 nu fint litreret Sikke en travlhed på værkstederne denne aften. Der blev puslet i alle hjørner: Hans havde med posten modtaget udskårne overførings-tal, så nu er både M3 (tidligere M15) og M30 blevet flot litreret. Carsten fik også monteret den ene af de nyfremstillede sandkasser, der ved

Læs mere

Særtog med Damptromleklubben 25/9-16

På en herlig, solbeskinnet efterårsdag havde vi aftalt et særtog med vores venner fra Damptromleklubben. De ville gerne se vores bane, værksteder og vognhaller. Et damptog blev derfor arrangeret og vi fik vist det hele frem. Jeg tror at alle var imponerede over vores bane og faciliteter og vi havde

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #26-16 01/08:

  Peter damprenser og M30 er på vej ud i hallen… M30 står og tørrer efter sin afrensning.     Sumpen er vendt tilbage til M25 motoren og ser stadig ud til at holde tæt. Carsten fik afrenset M30 med damprenseren, så vi kan få malet undervognen og bagefter gav

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #25-16 25/07:

  dejligt at være under tag mens regnen styrter ned udenfor     M25 motoren viste sig at dryppe fra sumpen, som derfor blev afmonteret. Først fik pakningerne skylden, men det viste sig også at gevindene i selve sumpen havde løsnet sig. Heldigvis har vi flere liggende i reserve og

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #15-16 25/04:

Den udskårne dørplade til M15 afrettes og afgrates til perfektion! Endnu et skridt på vejen til færdiggørelsen af M15 blev taget ved at Carsten og Hans fik udskåret og afgratet en stålplade, som skal blive til inderbeklædning på døren. M25-holdet var nærmest fuldtalligt, da Bjarne og Poul var retur efter hver

Læs mere

Torsdagsbilledet #54

På HVB har vi i dag relativt gode indendørs værkstedsfaciliteter. Isoleret, tre-sporet værksted med oliefyr, eftersynsgrav, portalkran og betongulv. Opvarmet maskinværksted med drejebænke, filebænke og plads til eftersyn af vores største motorer. Alligevel synes vi ofte, at vi har for lidt plads til alle de opgaver, vi har energi og

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #11-16 14/03:

Alle de mange huller i begge ender af røgkammeret er nu boret. Nu skal der snart nittes. Siden sidste mandag har Bo og Carsten flittigt arbejdet videre med røgkammeret til No3 og der er nu boret nittehuller i rammen til røgkammerdøren.  Der kan snart nittes… Mogens har desuden arbejdet på

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #08-16 22/02:

      Maler-Hans fik malet hele førerhuset indvendigt på M15, så det nu fremstår helt nyt og smagfuldt indrettet J. M25 holdet manglede et ”nyt” topstykke, der skal hentes fra fjernlageret på Brh. Der har vist sig en revne i det ene topstykke. Aftenen blev derfor brugt på planlægning.

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #07-16 15/02:

Hans kom et fint skridt videre med M15, idet der kom smarte stopper på motorlagerne, så de ikke smækker op i det nymalede førerhus og låsebeslaget blev malet. I mens skiftede Mikkel olie på M40 og jeg skiftede sand på sandblæseren og gav den en tiltrængt rengøring.  På M25-motoren blev

Læs mere