Nyt fra Bafd 30/9:

Banetogene klar til afgang – Philip og Otto står parate i den herlige efterårssol Banechefen havde udsendt en opfordring til at møde talstærkt op denne lørdag, da svellerne under overkørslen syd for kvægfolden skulle skiftes. For ikke at efterlade et ufærdigt stykke arbejde, så mødte vi derfor 11 mand på

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #24-17  19/6:

Det sidste fotostop på turen er på rampen før Hedehusgård. Der bliver flittigt taget både film og billeder! Mens toget køres i remise, så får osten lige bemaling i de Schweiziske farver 🙂 Særtoget med ligesindede sluttes hyggeligt af med en Classic, hvilket faldt på et tørt sted i den varme

Læs mere

Nyt fra Bafd. 17-06-2017

Når Hedeland står i fuldt flor, er der masser af arbejde i baneafdelingen. Strækningen skal holdes åben for trafik og med den vildtvoksende bevoksning er det et helt andet problem end for 40 år siden, hvor der ikke var meget grønt i Hedeland. Beskæringsholdet sidder af på Brandhøj st. Med

Læs mere

Torsdagsbilledet #107

M30 Oberursel – foto taget på Hedehusgård af Steffen Lyngesen i 2003? Dette Torsdagsbillede viser Oberursel-loket på deplorider. Mon det er ved at blive gjort klar til afsendelse til Frankfurt? Ved vores Feldbahnertreffen i 2002 så og forelskede medlemmerne dernede sig i dette gamle lok, idet motorfabrikken lå lige i nærheden af

Læs mere

Nyt fra Bafd. 14-1-2017

Bafd 14/1-17 – M22 flyttes til Brh: Denne flotte vinterdag, hvor der mest var sol – men også kom snebyger forbi ,var hovedopgaven at få bugseret M22 ud til opbevaringshallen på Brandhøj. I mandags blev lokomotivet renset og klargjort til henstilling. Først blev der hentet grej så deploriderne kunne placeres

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #35-16 24/10:

M15 (næsten) færdig forleden. Nu er den helt klar og kørt i vognhallen Forleden var der skiftedag på værkstedet. M3 (M15) er nu helt færdigrenoveret med nye sandkasser. Så et meget langstrakt restaureringsforløb er afsluttet rigtig vellykket. Læsere af Bloggen vil vide at M3 blev omsporet for snart 25 år

Læs mere

Efterårstog – Tirsdag 18. oktober

Dagen startede lidt gråt og regnen smånussede lidt ned. Forventningerne til antal besøgende på sådan en tirsdag i efterårsferien det første år siden 2008, hvor vi kører U42-tog kan ikke være høje. Så vi var da helt glade da et par bedsteforældre var mødt frem med deres barnebarn 15 min

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #32-16 26/09:

På denne dejlige efterårsaften var der igen travlhed på værkstedet; der er i ugens løb arbejdet på M25 og denne aften blev der monteret endnu flere dele. Der blev desuden afrenset og malet i motorrummet, beslagene til vibrationsstabilisatorerne blev sandblæst og forberedelserne til etablering af elektrisk patron til motorforvarmning påbegyndt.

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #31-16 19/09:

Alle mand i gang med noget… Onsdagsholdet havde fået hentet motorhus med dele fra vognhallen og monteret den store køler på M25. Så denne aften blev der tilsluttet rør, kabler og generator med mere. Det skrider planmæssigt rem. Jeg fik malet dynamo-inddækningen og gik i gang med at afrense motorhuset,

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #30-16 12/09:

Carsten svejser sandkasser til  M3 (M15) Så kom motor og dynamo tilbage på rette plads i M25! Denne aftens store opgave var at løfte den samlede, meget tunge enhed ned på ophængene. Der er ikke ret meget plads at give af, men med brug af talje og stabelløfter i flere

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #29-16 05/09:

Peter og Carsten arbejde denne aften på at adskille aksel og hjul fra hinanden på et hjulsæt fra en tipvogn. Der er behov for at dreje og montere en ny aksel, som er lige… Først blev lejer og akslekasser dog afmonteret. Ildsaven fik derefter hurtigt skåret akslen over og et

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #28-16 29/08:

Der males “lokomotivrød” på undervognen og inde i de nye værktøjsrum Sidste mandag blev undervognen på M30 grundet, men der resterede påsvejsning af sider på de tidligere trin, så de kan anvendes som værktøjskasser. Det havde Carsten nu fået fint udført og slutgrundet, så jeg kunne male begge sider med

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #27-16 22/08:

Så er redacteuren tilbage på Bloggen efter en herlig ferie. Måske dukker der et forsinket ”postkort” op en dag… På værkstedet var det hektisk aktivitet, herunder en reparation af et utæt olierør på M24, som derfor desværre måtte udgå efter sin anden plantur i søndags. Det var heldigvis til at

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #26-16 01/08:

  Peter damprenser og M30 er på vej ud i hallen… M30 står og tørrer efter sin afrensning.     Sumpen er vendt tilbage til M25 motoren og ser stadig ud til at holde tæt. Carsten fik afrenset M30 med damprenseren, så vi kan få malet undervognen og bagefter gav

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #25-16 25/07:

  dejligt at være under tag mens regnen styrter ned udenfor     M25 motoren viste sig at dryppe fra sumpen, som derfor blev afmonteret. Først fik pakningerne skylden, men det viste sig også at gevindene i selve sumpen havde løsnet sig. Heldigvis har vi flere liggende i reserve og

Læs mere