Nyt fra maskinafdelingen #34-14 1/9 – Maskinafdelingsmøde:

Onsdagsholdet har fået boret klods nr. 2 til brug for puffer til M30 og Carsten fik denne mandag monteret den første tunge ”mellemplade” på lokomotivet. M30 er snart klar med det nye puffertøj, så den kan blive godkendt og sendt i arbejde til Baneafdelingens svelleudskiftningsprojekt. Derefter var der indkaldt til

Continue reading

Nyt fra maskinafdelingen #33-14 25/8:

Den 230 kg tunge klods placeres under boret Sprængt dæk efter tung last Huller mellem puffer og mellemplade udmåles 23 mm huller bores – og næste bor slibes op Mads lægger sidste hånd på 1684 Klar. De hvide markeringer er ikke malet. De giver lidt patina… Onsdagsholdet har ordentlig fået

Continue reading

Nyt fra maskinafdelingen #28-14 14/7:

Hele værkstedet fremstår som havde der lige været en tornado igennem; det var Anders og Carsten der i lørdags fik oprydningstrang og derfor har ryddet op og fejet gulvet.  Nydeligt arbejde! Carsten og Mads gik i gang med at adskille M30: frontbufferen skulle afmonteres, hvilket krævede det lange rør på

Continue reading

Nyt fra maskinafdelingen #27-14 7/7:

Begejstede gæster fra England på tur i roevognene Vi var flere på aftenholdet, der samme eftermiddag havde kørt særtog med Da7 for en gruppe engelske jernbaneentusiaster fra Locomotive Club of Great Britain. Det havde været en fin tur med flere fotostop undervejs. Der var bestilt et klassisk roetog, så oprangeringen

Continue reading

Nyt fra maskinafdelingen #25-13 09/09:

Bogie-rangering   Da jeg kom til Gården var Mogens og Carsten allerede i gang med at finde et par gamle roe-bogier frem til transport af den renoverede ramme til GM32. Jeg gav en hånd med til en større rokade i værkstedet, således at grav-sporet atter blev disponibelt og vi fik

Continue reading

Nyt fra maskinafdelingen #24-13 02/09:

Afgratning af holdere for portskinner I lørdags fik Carsten svejst vinkelstykkerne til glideskinnerne på rammen til GM32 og fik dem denne aften afgratet. Snart kan rammen komme til sandblæsning. Herefter blev trækket til sandingssystemet på M30 svejst, så det igen fungerer. Jeg fik repareret en kabeltromle m.m. og fortsatte derefter

Continue reading

Nyt fra maskinafdelingen #19-13 15/07: DIEMA lokomotiv ankommet!

M30 – DIEMA type DFL 60/1.2 1991/no. 5145 Så oprandt endelig den dag hvor vores nye lokomotiv ankom til Hedehusgården. Det har været en lang og bulet vej, som er en helt artikel værdig. I korte træk, så er det nys ankomne et 6 tons DIEMA-dieselhydraulisk lokomotiv (type DFL 60/1.2

Continue reading