Nyt fra maskinafdelingen #28-18 16/7:

Der planlægges hvordan E28 bedst vendes rundt… Vi startede denne aften stille og roligt på Løgnebænken, for det var en meget varm aften… Efterhånden var vi 10-12 folk samlet, og så kom der en kande kaffe på bordet. Men efterhånden havde vi planlagt opgaven med at få vendt E28 i

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #27-18 9/7:

Vognen løftes, så bogien kan efterses. Kenneth får efterset endnu en vogn over graven. Denne aften var mere af det samme som de sidste mange mandage: Hente vogne til vogneftersyn, udføre eftersynet, sætte buer i spænd (nr. 10 og 11) i snedkerværkstedet, fræsning af lein til stål og malearbejde på

Læs mere

Nyt fra Bafd. 07-07-2018

Med store dele af Danmark på vej på sommerferie var lørdagens bemanding på HVB også svundet ind til den inderste, hårdeste kerne. Fire mand var klar til indsats. Kjeld og Carsten i værkstedet og Lars og Claus i sporet. Mens Kjeld og Carsten byggede M 30s udstødning om, kastede vi

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #26-18 2/7

M30 henter melisvogn nr. 9 til vogneftersyn på værkstedet Mens jeg var i gang med at male 2. omgang sort på Superfos-maskinen. så kom M30 med besætning og afhentede melisvogn nr. 9, for der er forsat gang i vogneftersyn og det kræver et stabilt flow af materiel til Kenneth, der foretager

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #24-18 18/6:

M30 med besætning på vej til Brandhøj for afhentning af materiel  Der er forsat gang i vogneftersyn og derfor måtte et hold drage afsted med M30 for at afhente en vogn fra opbevaringshallen på Brandhøj, så den også kunne få en omgang. Kenneth fortsatte med eftersyn og smøring af bogier.

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #21-18 28/5:

Den gamle tender fra Odin-lokomotivet køres til skafottet. Bare rolig. Det er en “pap-kopi” Aftenen i maskinafdelingen startede lidt senere for os der havde kørt særtoget for Lykke Marie, men andre var gået i gang med opgaverne, der denne aften var i den mere destruktive ende; ophugning af materiel. Det

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #20-18 14/5:

Lars godt i gang med at montere de nye flanger på spilddamprøret Et rør næsten klart og godt gang med svejsning af det andet rør. I baggrunden ses Da7´s røgkammer, hvor de snart skal monteres, så lokomotivet kan være klart til på søndag. Tipvognen klar  efter Mogens fine arbejde! endnu

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #19-18 7/5:

Det hvide lokomotiv står godt til blå himmel og rød D13 – herlig aftenrangering Sæsonstarten nærmer sig med hastige skridt, så klargøring af vognene skal op i et højere gear. Carsten og jeg startede derfor tidligt med først at køre D13 og derefter at rangere det hvide lokomotiv ud i

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #09-17 27/02:

Også denne mandag var Lars og Kenneth P allerede i gang med årets vognvedligeholdelse; turen er nu nået til motorstammens melisvogn – hvor nu også dørene glider frit og ikke længere binder. Ellers får den samme tur som de andre med kontrol af mål for slid, efterspænding over det hele

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #08-17 20/02:

Lejer og hjul på bogierne tjekkes for slid og smøres op alle vigtige steder.  Lars og Kenneth P gik i gang med årets vognvedligeholdelse og fik tjekket bogier, strammet skruer og bolte, samt smurt lejer og andre slidpunkter. De to flittige folk fik gennemgået tre vogne fra motorstammen denne aften. Motorholdet

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #04-16 25/01:

Denne aften var M25-holdet arbejde at hone alle 8 cylindre med et dertil indkøbt værktøj. Det så ud til at blive et godt og jævnt resultat. Stemplerne blev også sat i drejebænket for at udstikke de øverste ringspor et par 1/10- dele til bredere stempelringe. Lars og Peter foretog vogneftersyn af

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #21-15 01/06:

Carsten og jeg startede i gartnerafdelingen og fik slået ukrudt og græs omkring remiseområdet. Så fik jeg malet skruestikken og gav Mikkel en hånd med at rense et par bremsedele til M9, som han skulle fyldningssvejse. Mikkel arbejder på renovere disse dele, så de er helt klar når vi går

Læs mere

Onsdagsholdet 20/5-2015

Gamle motor fra T1 monteret på stativ, klar til afgang Fik efterset og klargjort 3907, & tiltrængt opstramning af pufferstokke, og drejet korrekte tykkelse skiver herfor, således slub heri er udlignet, mens et hold tog sig af ukrudtsbekæmpelse på alle dele af banen.Og lige her til sidst fik vi sat den

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #20-15 18/05:

Det blev ikke aftenen hvor man kunne male banehegn! Meget regn… Jeg genoptog i stedet opgaven med at renovere en stor skruestik; sandblæsning og grunding. Peter gik i gang med eftersyn af roevogn 3907 og Lars kom senere for at tjekke det sidste. Dyserne til M24 reservemotor; er desværre fortsat

Læs mere

maskinafdelingen 16/5 15

Fotostop på Sølund med 411 på vej til Brandhøj Dagen begyndte med at Lars og jeg fik putte nye filtpuder i glidelejerne. Mens olien løb ind i filten blev C 411 kørt til brandhøj for opbevaring, og 3907 taget med tilbage så begge roevogne er klar til i morgen, Gm

Læs mere