Torsdagsbilledet #133

Sidste billede først: Alle mand om bord på M24 som trækkraft på banetoget 27. maj 1978 På sidste Torsdagsbillede nærmer sporet sig kurven og T1 er banetog. På disse fotos – 20 dage senere – er banen allerede nået rundt kurven og M24, der lige er sporsat samme dag, er

Læs mere

Torsdagsbilledet #132

Baneholdet graver ud til sveller 7. maj 1978 (040578-19a) På sidste Torsdagsbillede #131 så vi de mange sveller, der var ankommet til Hedehusgården. Dagens billede viser hvordan den første del af strækningen bliver lagt med de “nye” sveller. Carsten beretter, at de måtte grave ud til hver enkelt svelle i

Læs mere

Torsdagsbilledet #120

Her slutter foreløbigt fortællingen fra T1 i Vanløse med at lokomotivet trækkes op på Svend Rasmussens lastbil og køres hjem til Hedehusgården, men der kommer naturligvis endnu flere fotos fra Hjarnes mapper de kommende torsdage. 240476-14a Fra Hjarne V. Andersens IBK-mappe 1

Læs mere

Torsdagsbilledet #119

Fra Hjarne V. Andersens IBK-mappe 1

Læs mere

Torsdagsbilledet #118

Fra Hjarne V. Andersens  IBK-mappe1   Opgaven med sporoptagning fortsætter i Vanløse…  T1 var blevet gjort startklar, men tarvelige folk fjernede den sjældne strømfordeler og så var det forfra igen.

Læs mere

Torsdagsbilledet #117

Fra Hjarne V. Andersens IBK-Mappe 1  En af Industribaneklubbens første, store opgaver blev optagelsen af det nedlagte tipvognspor ved Vanløse teglværk. Det blev en omfattende opgave, men skabte samtidig grundlaget for den bane, der siden er skabt. Og herfra kom også T1, der jo kørte indvielses – og jubilæumstoget.Se beskrivelsen

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #20-17  15/05:

En dejlig solbeskinnet aften med motoren i gang på 5 lokomotiver. Der herskede en hektisk stemning i og foran værkstedet, hvor flere af de små maskiner fik et grundigt eftersyn – både det årlige og en ekstra omgang for at være klar til jubilæet. Mikkel havde en travl dag og aften

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #19-17  08/05:

No3 køres på plads. I baggrunden er T1 en tur på drejeskiven for at komme tilbage i midtersporet. Bo havde i løbet af dagen fyret Vildmosen op for at teste fjedrene i sikkerhedsventilerne en ekstra gang og desuden er betjeningen til udblæsningsventilerne flyttet over i førersiden. Peter fortsatte arbejdet og

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #18-17  01/05:

M25 står i tomgang under månelyset efter sit eftersyn. Motoren går efterhånden ret jævnt. Da jeg hele aftenen stod med høreværn og sandblæste gulvplader og andre dele til T1, så bliver beretningen kort – men der blev arbejdet flittigt på både T1 og M4 med maling, fuge, speedertræk o.a. Carsten blev

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen 28-29/4 -17

Da 7 ude foran dampremisen efter endt klargøring Torsdag stod den på klargøring til syn på Da 7 og Vildmosen. Da 7 skulle have indvendigt syn, hvilket betyder at inspektøren skal kikke gennem renseklapperne ind i kedlen, mens Vildmosen skulle være fyret op. Næste år er det omvendt. Desuden blev

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen 26/4-17

 Per og Jan arbejdede videre med M 4, som fik afrenset motorlågerne for gammel maling og set på opbygning af gastrækket. Hans fik malet motorhuset til M 4. Carsten arbejdede lidt videre med T 1. Jan fjerner gammel maling på motorlågerne Per arbejder på gastrækket  Lars, Bo og jeg arbejdede

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #17-17 24/04:

Køler er nu monteret, samt speedetræk, batterikabling og de øvrige smådele Bo, Peter og Carsten var allerede i gang på værkstederne, da vi andre efterhånden ankom. Bo er nu færdig med at bearbejde det nye vandstands-armatur og ved at montere det i førerhuset. Samtidig er der blevet udskiftet flanger på flere

Læs mere

Nyt fra banen og værkstedet 22/4-17

Carsten og Mikkel arbejdede på T 1 hvor der blev lavet en batteriholder. I løbet af dagen fik de rigget alt til at prøvestarte motoren, som efter lidt tid kom i gang. Desuden blev køleren monteret. T1 med monteret køler og Carsten er allerede gået videre med prøvemontage af den

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #16-17 17/04:

Beslag til gnistfanget svejses på inde i røgkammeret Bo, Peter og Carsten havde været på værkstederne hele dagen, så da vi andre mødte frem, så havde Bo fået drejet det indvendige, koniske anlægsflade for hanen til vandstandsglasset og Peter havde drejet de fire gevindtappe, som den skal monteres på. Desuden havde

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen 15/4 17

Bo drejede i dag videre på den nye hane til det underste del af vandstandsarmaturet til Vildmosen og fik slået gevind i begge to og lavet det resterne indvendigt i den ende. Imens fik jeg malet kedelbåndene, støvsuget omkring balancefjederen, da Bo tidligere har slebet rørenderne i fyrkasse, tegnet ristestængerne

Læs mere