Nyt fra maskinafdelingen #14-19 08/04:

Akslerne testmonteret som afstandsstykker, så endestykket kan svejses på med de rette mål Bo var allerede godt i gang med klargøringen af No3, som bliver trækkraften på årets første plantogsafgange. ”Vildmosen” fik slet ikke lov at køre sidste år, så nu må det være tid! Som en af opgaverne er

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #13-19 01/04:

Endu en boggie får et grundigt eftersyn, samt opsmøring af glidelejer og konsol Onsdagsholdet har flittigt arbejdet videre med klargøringen af personvogne og det fortsatte Bjarne og Jan ihærdigt denne aften med C827, der også fik den store tur. Værkstedet var herlig fyldt med aktivitet; Kenneth og Bo arbejdede videre

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #07-19 23/02:

Bo drejer en model af aksleenden, der bruges som form ved støbning af hvidtmetal i lejeskålene  Den færdige støbemodel af akselenden Mens Baneafdelingen nød arbejdet i dejlig solskin, så blev Maskinafdelingen indendøre denne lørdag… Der er stadig mange dele at male. Til E28 var det sidste omgang sort til banerømmerene,

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #45-18 19/11:

Askekassen under tilpasning med begrænset plads omkring til at arbejde på Bo og Lars var allerede godt i gang med at montere og tilpasse den nye askekasse til No3, da jeg kom til Gården. Det ser godt ud. Carsten var også ved at bore hul og skære gevind i vægtplade

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #39-18 15/10:

Onsdagsholdet har nu fået klargjort motoren i D10, så den kan hives ud af lokomotivet i dagslys… Lars O. har fremstillet et motorstativ, som den kan monteres på. Det bliver spændende! Peter i gang med at dreje et par nye propper til smørehullerne gangtøjet på Da7 Peter fik skiftet smørevægerne

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #36-18 24/9:

Der lægges en plan for at få fjernet tjærepappet, der ligger oven på rammen – så den kan blive afrenset og malet. Der var kommet et læs terrassebrædder, som Erik, Kjeld og Carsten lagde klar til saven. De skal saves op til nye, længere bænklister. Bagefter tog de fat på

Læs mere

Jazztoget – Særtog 8. august

Jazz-orkesteret “Sprit of the New Orleans” spiller på perronen med “Vildmosen” som kulisse i baggrunden. Med lige så godt vejr som til sidste tur med jazztoget den 30. maj, så blev den store forskel at vi stadig ikke må fyre op under kedlen i vores damplokomotiv. Den helt udsolgte tur

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #03-18 20/01:

Banetoget er afgået og vi står klar til materieltransporten med No3s gamle kedel Tagrenden sættes op på ny – nu med flere rendejern end før For at komme i gang med en af årets opgaver, så var det nødvendigt først at rangere en hel masse. Men inden da, så skulle

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #02-18 15/01 – maskinafdelingsmøde

T1 kører her til lokomotivparaden – ligeså gør M4 med den fine Bur-Wain motor No 3. har fået helt ny kedel monteret. I 2017 blev disse tre enheder klarmeldt til driften efter omfattende istandsættelsesarbejder. De kørte til jubilæet, men restarbejder er efterfølgende udført. Dog er der gemt lidt småting til

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #01-18 09/01:

Se lige hvad Grønland sender ud på frimærke: Et af Schöma-lokomotiverne fra Ivigtut. Godt nok i en 1940-1945-serie, hvor banen og maskinerne ikke var bygget og anlagt endnu, men pyt. Godt Nytår! Så kom vi godt i gang med det nye år 2018. Det bliver jo spændende hvad vi kommer

Læs mere

Sommerens sidste køredag – 10. september 2017

I baggrunden er M25 klar til afgang med motortoget og No3 er også klar til at hente sine vogne. Efter en lørdag med heftig heldagsregn, så var vejret denne søndag imødeset med nogen spænding og lidt bekymring, men heldigvis viste vejrguderne sig fra den bedste side og det blev mere

Læs mere

Grill-aften 12. august 2017

Vildmosen klar til turen. Da7 må blive i remisen Hvert år i august afholder Industribaneklubben det traditionsrige medlemsarrangement Grillaften. Til lejligheden blev Vildmosen gjort klar, så den kunne trække toget. Den har ikke kørt siden jubilæet i maj. En Grillaften starter med kaffetoget, der kører kl. 15 og udover medlemmerne,

Læs mere

Særtog 14. maj

Begge lokomotiver fyret op og klar til turen Som en herlig indledning på årets sæson og som en perfekt generalprøve før jubilæet den 20-21. maj, så havde vi fået bestilling på tog til 150 personer. Det kan der ikke være ombord på en vognstamme, så begge måtte i drift –

Læs mere

Første plantogsdag 21. maj 2017 – med damptromle og tipvognskørsel – billedserie

Efter et forrygende jubilæum, så må billederne (næsten) tale for sig selv: Personalet på Da7 (næsten) klar til afgang 😉 Brandhøjbanen havde også deres første køredag – med fyldte tog Medlem nr. 44 på besøg fra Jylland Steen er også på tur for at tage et par gode film og billeder På Sølund møder vi Tipvognstog med

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #19-17  08/05:

No3 køres på plads. I baggrunden er T1 en tur på drejeskiven for at komme tilbage i midtersporet. Bo havde i løbet af dagen fyret Vildmosen op for at teste fjedrene i sikkerhedsventilerne en ekstra gang og desuden er betjeningen til udblæsningsventilerne flyttet over i førersiden. Peter fortsatte arbejdet og

Læs mere