Sommerens sidste køredag – 10. september 2017

I baggrunden er M25 klar til afgang med motortoget og No3 er også klar til at hente sine vogne. Efter en lørdag med heftig heldagsregn, så var vejret denne søndag imødeset med nogen spænding og lidt bekymring, men heldigvis viste vejrguderne sig fra den bedste side og det blev mere

Læs mere

Grill-aften 12. august 2017

Vildmosen klar til turen. Da7 må blive i remisen Hvert år i august afholder Industribaneklubben det traditionsrige medlemsarrangement Grillaften. Til lejligheden blev Vildmosen gjort klar, så den kunne trække toget. Den har ikke kørt siden jubilæet i maj. En Grillaften starter med kaffetoget, der kører kl. 15 og udover medlemmerne,

Læs mere

Særtog 14. maj

Begge lokomotiver fyret op og klar til turen Som en herlig indledning på årets sæson og som en perfekt generalprøve før jubilæet den 20-21. maj, så havde vi fået bestilling på tog til 150 personer. Det kan der ikke være ombord på en vognstamme, så begge måtte i drift –

Læs mere

Første plantogsdag 21. maj 2017 – med damptromle og tipvognskørsel – billedserie

Efter et forrygende jubilæum, så må billederne (næsten) tale for sig selv: Personalet på Da7 (næsten) klar til afgang 😉 Brandhøjbanen havde også deres første køredag – med fyldte tog Medlem nr. 44 på besøg fra Jylland Steen er også på tur for at tage et par gode film og billeder På Sølund møder vi Tipvognstog med

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #19-17  08/05:

No3 køres på plads. I baggrunden er T1 en tur på drejeskiven for at komme tilbage i midtersporet. Bo havde i løbet af dagen fyret Vildmosen op for at teste fjedrene i sikkerhedsventilerne en ekstra gang og desuden er betjeningen til udblæsningsventilerne flyttet over i førersiden. Peter fortsatte arbejdet og

Læs mere

Nyt fra bafd. 06-05-2017

To hold fra baneafdelingen var på opgave denne smukke forårsdag. Et hold kørte ud på banen for at tage hånd om ukrudtsbekæmpelse, mens et andet hold blev på Hedehusgården for at skifte et par dårlige sveller i skiftet til spor 1 og 2. Gravearbejdet er i gang. Lars og Jørgen

Læs mere

Torsdagsbilledet #109

Den nye stålplade til røgkammerdøren med smil på… Vildmosen under vores første renovering, der tog 12 år… (Foto: Leif) Den 17/11-2003 tog jeg dette foto af en ny, glad røgkammerdør på No3. Den gang var det svært at vide, at der endnu skulle gå næsten 5 år før “Vildmosen” igen kom ud at

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen 28-29/4 -17

Da 7 ude foran dampremisen efter endt klargøring Torsdag stod den på klargøring til syn på Da 7 og Vildmosen. Da 7 skulle have indvendigt syn, hvilket betyder at inspektøren skal kikke gennem renseklapperne ind i kedlen, mens Vildmosen skulle være fyret op. Næste år er det omvendt. Desuden blev

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen 26/4-17

 Per og Jan arbejdede videre med M 4, som fik afrenset motorlågerne for gammel maling og set på opbygning af gastrækket. Hans fik malet motorhuset til M 4. Carsten arbejdede lidt videre med T 1. Jan fjerner gammel maling på motorlågerne Per arbejder på gastrækket  Lars, Bo og jeg arbejdede

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #17-17 24/04:

Køler er nu monteret, samt speedetræk, batterikabling og de øvrige smådele Bo, Peter og Carsten var allerede i gang på værkstederne, da vi andre efterhånden ankom. Bo er nu færdig med at bearbejde det nye vandstands-armatur og ved at montere det i førerhuset. Samtidig er der blevet udskiftet flanger på flere

Læs mere

Nyt fra banen og værkstedet 22/4-17

Carsten og Mikkel arbejdede på T 1 hvor der blev lavet en batteriholder. I løbet af dagen fik de rigget alt til at prøvestarte motoren, som efter lidt tid kom i gang. Desuden blev køleren monteret. T1 med monteret køler og Carsten er allerede gået videre med prøvemontage af den

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #16-17 17/04:

Beslag til gnistfanget svejses på inde i røgkammeret Bo, Peter og Carsten havde været på værkstederne hele dagen, så da vi andre mødte frem, så havde Bo fået drejet det indvendige, koniske anlægsflade for hanen til vandstandsglasset og Peter havde drejet de fire gevindtappe, som den skal monteres på. Desuden havde

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen 15/4 17

Bo drejede i dag videre på den nye hane til det underste del af vandstandsarmaturet til Vildmosen og fik slået gevind i begge to og lavet det resterne indvendigt i den ende. Imens fik jeg malet kedelbåndene, støvsuget omkring balancefjederen, da Bo tidligere har slebet rørenderne i fyrkasse, tegnet ristestængerne

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #15-17 10/04:

Så sidder motoren på sin rette plads i M4 efter en aftens målrettet indsats! Fint eftermiddagsvejr til at male oste – senere blev det regn… ØV! Lørdagens sandblæsning og grunding af sporskifte-ostene (trækbukkene) måtte følges op af en omgang rød, hvis og sort maling, så de fremstår så flot som muligt

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #14-17 03/04:

Røgkammer, ventiler og skorsten nymalet På No3 sker der en masse. Nu er de fleste tilslutninger til amaturet på plads og styring og regulator sidder der også. Bo drejede et par nye stag til den lille ”Tagrende”, der optager dryp fra prøvehanerne og fik den monteret. Bagefter kom askekassen frem,

Læs mere