Nyt fra maskinafdelingen #02-17 09/01:


M22 er trukket udenfor for at få en ordentlig omgang med trykluften.
En meget sjælden gæst stod klar denne aften. Det var M22, søstermaskine til M23. Mon den nogensinde har været her i værkstedet før? Sat op på deplorider, da den er 785 mm sporvidde, skulle den afrenses før den bliver kørt ud til opbevaringshallen på Brandhøj. Jeg fik blæst mange års støv væk udenfor og bagefter støvsuget kilovis af støv og rust bort og til sidst viste sig et lok i rimelig fin stand. Det var dog nok et par år inden vi får det tilbage på værkstedet igen…

En anden ny beboer i værkstedet er M4, der sidst har kørt for egen kraft for 22-23 år siden, hvor det blev hensat med en skadet motor. Det blev fundet i en lade og kom til HVB og blev omsporet og fik monteret en næsten ubrugt Bur-Wain motor (6 cyl. 55hk) fra et nødstrøms-elværk  i starten af 1980érne. Det er et Pedershaab BWD fra 1939 på 4 tons. (bygnr. 239)

Det er næsten ærgerligt at et så fint lokomotiv blot står og står, så M25-holdet er nu omdøbt til M4-drengene og med stor iver er de på opgaven med at adskille motor og lokomotiv påbegyndt. Der skal nok gøres en del og endnu er det for tidligt at fastslå om motoren kan renoveres ved en rimelig indsats. På Vildmosen fik Bo bl.a. monteret inddækningspladen ved fyrdøren og rørinddækningerne er snart færdige til at blive bukket i vinkel.

Ud over arbejdet skulle vi også optræde som fotomodeller, idet Thomas tog en masse video af vores arbejde. Så er det dokumenteret at vi også gør andet end at drikke kaffe J Vi var 7 mand ved filmen.

M4-drengene filmes i action… Klik for at se beskrivelsen af M22 fra Materielfortegnelsen.
En næsten fuld tank skulle tømmes for gammel diesel.

Aftenens nye gæster på værkstedet; M4 og M22
Bagerste inddækning skrues fast på No3
Inddækning skal snart bukkes om til “katteøjer”
Bundpladen til batterikassen er blevet boret færdig.