Nyt fra maskinafdelingen #27-14 7/7:

Begejstede gæster fra England på tur i roevognene
Vi var flere på aftenholdet, der samme eftermiddag havde kørt særtog med Da7 for en gruppe engelske jernbaneentusiaster fra Locomotive Club of Great Britain. Det havde været en fin tur med flere fotostop undervejs. Der var bestilt et klassisk roetog, så oprangeringen var uden passagervogne. Det var efter engelsk mål ganske begejstrede for arrangementet. Der var krav om sort røg fra skorstenen, så på den tur lærte Peter alt det man ikke må som fyrbøder. Der var flere af gæsterne, der stadig fotograferede analogt. Ganske hyggeligt…  Se et par fotos fra turen her:


Da Per Børge og Bjarne kom, gik de sammen med Carsten i gang med en mindre forbedring af trykluftsystemet og efterfølgende blev bremserne efterjusteret. Ellers er der gode tilbagemeldinger fra de sidste kørsler med både sær- og plantog, så nu håber vi at M24 atter er vores stabile og trofaste driftsmaskine. Peter og Anders fortsatte opgaven med at adskille M24 reservemotor. Turen var kommet til havvandskøleren, som skulle adskilles og rippes for brugbart materiale. Jeg fik afrenset og grundet to gamle Pedershåb-buffere, doneret af Klingenberg. De er for nogen tid siden blevet sandblæst ude i byen. De skal efterfølgende monteres på M30. Til sidst blev tallene på 1684 ”repareret” efter vores reparation. En hyggelig aften med 7 fremmødte.

Bambi på sporet

Havvandskøler findeles

Forbedringer af trykluften

Buffere til M30; afrensede og grundede

tallene renoveret efter udskiftningen af træ.