Nyt fra maskinafdelingen #24-18 18/6:

M30 med besætning på vej til Brandhøj for afhentning af materiel  Der er forsat gang i vogneftersyn og derfor måtte et hold drage afsted med M30 for at afhente en vogn fra opbevaringshallen på Brandhøj, så den også kunne få en omgang. Kenneth fortsatte med eftersyn og smøring af bogier.

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #20-18 14/5:

Lars godt i gang med at montere de nye flanger på spilddamprøret Et rør næsten klart og godt gang med svejsning af det andet rør. I baggrunden ses Da7´s røgkammer, hvor de snart skal monteres, så lokomotivet kan være klart til på søndag. Tipvognen klar  efter Mogens fine arbejde! endnu

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #19-18 7/5:

Det hvide lokomotiv står godt til blå himmel og rød D13 – herlig aftenrangering Sæsonstarten nærmer sig med hastige skridt, så klargøring af vognene skal op i et højere gear. Carsten og jeg startede derfor tidligt med først at køre D13 og derefter at rangere det hvide lokomotiv ud i

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #18-18 23/4:

Bo og Lars måler de gamle ringe op og beregner arbejdet Bo og Lars arbejdede på ”bukserøret” til spildampudgangsrørene fra Da7. Flangerne er blevet affræset og finslebet for et fjerne en del korrosion. Senere drejede Bo nye tætteringe i messing, da de gamle var temmelig slidte. Jeg fortsatte straks med

Læs mere

MARSTAL Motorfabrik leverer båndsav til maskinværkstedet

Carsten og Panum afhentede i lørdags en båndsav fra den ædelværdige motorfabrik på Marstal havn, som er ved at blive omdannet til kulturhus af tre driftige kvinder. Se den flotte hjemmeside med fotos og historien om fabrikken  her > Marstal Motorfabrik har også en Facebook-side her >  Billedet viser ekspeditionens

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #15-18 26/03:

Superfos-maskinen blev trukket ud tidligt på aftenen for at udnytte det sidste dagslys. Dagens regnvejr var ophørt, så endelig blev der en lejlighed til at få kørt med stålbørsten på de udvendige flader. Det blev jeg så ved med, selv efter mørket lagde sig – men til sidst var det

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #14-18 12/03:

Lars giver de nye trækbomme en gang banegul Der kom en del folk forbi Gården denne aften. Der skulle bl.a. afhentes et par gamle maskiner, for at gøre plads til et par nye, brugte… Så vi havde en livlig kaffepause inden dagens arbejder gik i gang. Arbejdet på Superfoslokomotivet fortsatte

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #13-18 05/03:

Dagens snefald gik lige til skinnekanten denne aften Efter en vellykket og veloverstået generalforsamling, så var det tid at fortsætte de mange igangværende projekter, så der kan blive plads til de næste… På Superfos-maskinen var der stadig masser af gammel maling at fjerne og det blev lettere efter at Kjeld

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #12-18 26/02:

Lars svejser endnu en trækstang til brug for BAfd Da et flittigt arbejdshold i lørdags fik både motor og dræsine ud af værkstedet, så brugte Erik, Martin og Carsten aftenen på at gøre værkstedet klar til det næste, store projekt med træarbejdet på GM32. Maskinerne blev testet og flyttet rundt

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #07-18 05/02:

Dræsinen bliver repareret på fineste vist. De gamle planker er af forskellig tykkelse, så det er ikke helt simpelt. Opgaven med afrensning af Superfos-lokomotivet fortsætter med uformindsket kraft. Der bliver skrabet gammel maling og rust af og indenunder findes så den oprindelige farve, som nærmest er en sortgrøn. Egentlig en

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #06-18 29/01:

Tyren på skorstensbåndet overført til plastfolie og derved sikret for eftertiden… Efter den megen afrensning af kedlen på Superfos-lokomotivet i lørdags, så kom turen til at aftegne påmalingerne af bl.a tyren, som er malet på sider og skorstensbånd. De kan kun reddes i begrænset omfang, da malingen skaller af. Jeg

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #35-17  18/9:

EL-motoren åbnes og efterses. Alt ser tørt og godt ud og ingen slitage eller andet skræmmer, så der lukkes igen.  Det går fremad med at adskille M23 fra sit motorhus og denne aften blev det hævet første stykke. Det blev lidt lettere, da Carsten havde fået tømt de 60 liter

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #29-17  31/7:

Per, Carsten og Jan var allerede fra morgenstunden mødtes med Steen og Ib fra Diesel House for at genmontere det ny-planede topstykke til Bur-Wain motoren. Håbet er at det nu er helt tæt – og det ser det ud til. Montagen og justering af både topstykke og oliepumper tog det

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #28-17  17/7:

Så er bemalingen ved at være færdig på Storebæltsvognen – lidt justering udestår Bo og Carsten var kommet tidligt og puslede rundt med orden og oprydning og topstykket er trukket af M4, så det kan blive planslebet. Carsten har nu M23 reservemotor monteret på stativ med brændstoftank, så den kan

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #27-17  10/7:

Tipvognen 3.17 , der lige nys er udkommet , har allerede en annonce med for den nye Jubilæumsfilm! I Tipvognen kan man også læse en lang artikel om jubilæet, så man er forberedt til filmen… Aftenen startede med en forpremiære! Niels mødte op med 1. udgaven af den nye film

Læs mere