På HVB har vi igennem den seneste tid arbejdet med udskiftning af gamle sveller. Også andre steder i Europa har smalsporede veteranbaner været beskæftiget med den slags. Vi har af vores kollegaer i Frankrig og Wales fået lov til at vise nogle billeder af deres indsats. Det er interessant at se hvordan de griber opgaven an.
På den ca. 7 km. lange Bala Lake Railway i Wales har de aktive bl.a. arbejdet med at udskifte sveller på en strækning af ca. 400 m. Arbejdet er ikke helt slut endnu, men forventes afsluttet inden foråret.
![](https://1.bp.blogspot.com/-41CvKfhyqqo/VqdXNPmzatI/AAAAAAAAC0g/Vq3RIL0z0LM/s400/12507176_1163927593640819_367173369005272989_n.jpg) |
Svellerne er fjernet og ballasten er under udjævning. Som hos HVB foregår arbejdet udenfor den travle trafiksæson i typisk Nordeuropæisk efterårsvejr |
![](https://4.bp.blogspot.com/-tAnQ8mGpc9I/VqdXUvT0JyI/AAAAAAAAC0o/GKPaeJgU0nA/s400/12507444_1163927793640799_4491159194474218436_n.jpg) |
Ballastudjævning med traktor og hjemmelavet plov. |
![](https://4.bp.blogspot.com/-d2pRa3GufRU/VqdXW04IzII/AAAAAAAAC0w/9XrCyF7Fnb0/s400/12565475_1163927956974116_3681700207936872564_n.jpg) |
Flot og jævnt underlag til sporet. |
![](https://4.bp.blogspot.com/-P8_h0IWsEiM/VqdXZQL0VFI/AAAAAAAAC04/xs2T1rXEOsY/s640/12565556_1169951266371785_4826268507402496756_n.jpg) |
A job well done! Stolte frivillige ved deres værk. |
Du kan følge Bala Lake Railway på Facebook. Du kan også besøge banens hjemmeside her.
I Frankrig har aktive jernbaneinteresserede også haft travlt med udendørsarbejde. På 600 mm.-banen fra Froissy til Dompierre var en del af sporet tjenligt til udskiftning. Ved banens rebroussement fra strækningen langs Somme-kanalen til plateauet har man skiftet både sveller og skinner. Enkelte andre steder kunne man nøjes med at skifte svellerne. Ved rebroussementet har franskmændene bygget omkring 80-90 m. spor pr. arbejdsdag.
![](https://3.bp.blogspot.com/-jnhwB3Ew458/VqdXglt3mwI/AAAAAAAAC1A/VxMaXiJjbAI/s400/1897779_775294752582140_3549569274161018272_n.jpg) |
Nye skinner læsses af ovenfor rebroussementet. Vognen er en gammel militærvogn af Pechot-type. |
![](https://2.bp.blogspot.com/-_cckUnUujrk/VqdXkwCxhWI/AAAAAAAAC1I/edE107AytgE/s400/12341439_790756394369309_7506242359056994453_n.jpg) |
Her er de gamle sveller fjernet og en rendegraver jævner traceet. Vi befinder os på den øvre del af rebroussementet. |
![](https://3.bp.blogspot.com/-LmbUlNGYg_o/VqdXpGFzjQI/AAAAAAAAC1Q/Ito6IX_cfkQ/s400/12313749_793407774104171_8034941323254348621_n.jpg) |
Den opmærksomme iagttager bemærker, at sporet bygges med forskudte stød. Også i Frankrig har banebørsterne haft glæde af det fugtige efterårsvejr! |
![](https://2.bp.blogspot.com/-c0Cf8HbHz4c/VqdXscSHv_I/AAAAAAAAC1Y/QyDh7PGg9js/s400/12316288_792035874241361_2394245554360527255_n.jpg) |
Arbejdstog med en ladning nye sveller til arbejdet. Skinnerne fæstes til svellerne med svelleskruer. |
Se jævnlige opdateringer på Facebook-siden for P’tit train de la Haute Somme eller besøg banens hjemmeside.
Related