Nyt fra maskinafdelingen #39-14 6/10:

Siden sidste mandag har flere hold fortsat arbejdet med No.3, Vildmosen. Den står nu løftet med forreste hjulsæt afmonteret, så gennemføringen til fjederstokkenen kan blive tætnet. Kedlen står nu udenfor og røgkammeret er hugget af med en ildøkse 😉  For at få plads til 1684 med alle delene ude i vognhallen, så er M2 og M45 blevet kørt ind på værkstedet. Lejligheden bliver derfor brugt til at få dem prøvestartet, så vi ved at de stadig kan køre. Denne aften blev det M45, Jenbacheren der fik opmærksomheden. Der blev påfyldt frisk kølervæske og olien blev efterset. Batteriet kunne ikke trække motoren i gang – men med et batteri udlånt fra M9 gik det meget bedre. Se filmen af prøvestarten her: (ca. 8 min.)

Bagefter gik Mads i gang med at afrense motorhjælmen og senere gav jeg en hånd med at få den malet. Inden da fik M30 en sidste omgang maling, så den snart kan komme på prøvetur.

Per og Bjarne arbejdede med at få batteriet på M2 i gang igen – dog uden det store held. Det er et 6 V batteri, så vi er ikke lagerførende i et reserve. Det bliver købt nyt, så må vi se om det går bedre. Der var desuden en utæthed i benzinslangen, der kræver nyt.

Carsten og Peter gik i gang med at skille karmen fra det nu deforme røgkammer fra No3. ved at bore nitterne ud med den store boremaskine. Endnu en sjov aften på værkstedet med 8 fremmødte.

No 3 kedel uden røgkammer. I baggrunden ASEA-maskinen hævet på deplorider
En stribe smålokomotiver i værkstedet…

Den utætte gennemføring til forreste fjederstok på No3.

M2 og M45 bytter plads

Pers gamle 6V lader kommer frem. Batteriet er dog ret fladt…
Nitterne bores ud af karmen til røgkammeret på No3.

Et farveorgie. M45 får en omgang gul på motorhjælmen
M45 Jenbacher Werke model JW20, bygget 1967. 3,8t. Byggenummer 354-513 som et af to maskiner leveret i Danmark. Oprindelig sporvidde 760mm. Har arbejdet ved boring af en vandledningstunnel i Godthåb (Nuuk) og ved nedgravning af vandledning ved Haraldsted sø. Lokomotivet kom til HVB 1984 og har en 1 cylindret, vandkølet dieselmotor på 20 HK med glødeslukker på udstødningen.
Her vist med nymalet motorhjælm 🙂

Instrumenteringen i M45 Jenbacheren