Nyt fra Bafd uge 5

I den forløbne uge har der været arbejdet i Baneafdelings regi 3 af dagene.

Onsdag startede Lars og Arne med læsning af game sveller på deployer. Det var meningen at disse sveller om lørdagen skulle have været læsset i en container og kørt bort, men desværre svigtede vognmanden os om fredagen, og der kom derfor ingen container.

Fredag brugte Finn og Lars dagen på at adskille det 4. af sporskifterne, som skal bygges foran vognhallen mens de ventede på den nævnte container. Sporskiftet stammer, som de øvrige, fra Rørdal cementfabrik, og er svejst sammen, så det er et stort arbejde adskille dem i forbindelse med omsporingen fra 785 til 700 mm.

Lørdag morgen var det -14 grader, men meget flot vejr. Jeg kan ikke huske nogensinde at have lavet banearbejde i så lave kuldegrader, men det skulle prøves.
Igen havde M12 startproblemer, men efter et stykke tid kom liv i lokomotivet. Kenneth blev sendt afsted efter et nyt batteri, mens vi andre kørte på Brandhøj og startede dagens arbejde. Da vi var i alt 7 mand blev der arbejdet på mange fronter i løbet af dagen.

Inde i vognhallen fik vi rettet den næste sektion af pallereolerne op og placeret de fire paller med Frichs reservedele, som vi modtog sidste lørdag. Udenfor arbejder Arne og Finn videre med adskillese af ovennævnte sporskifte mens Lars og Kenneth hentede perronelementer til bygning af den anden side af graven til skydebroen. Senere blev der også savet sveller til sporskiftet, som skal samles i den kommende tid. Der skal dog forinden fremstilles en hel del nye skinnestumper, da de gamle skinner var meget ødelagte.

Eftermiddagskaffen blev indtaget med en lækker kage fremstillet af Finn’s kone – en stor tak for den.
Lars har leveret et billede fra fredagens sporskifte adskillelse, og redacteur Leif har lagt nogle af sine  mange billeder fra dagen ud på dette link.

Næste lørdag arbejdes der formentlig videre med sporskiftet eller skydebrograven, alt efter vejret.

Steffen

Opskæring af sporskifte nr. 4, 3-2-2012