AFLYST Juletoget er AFLYST

Nyt fra Bafd 3-1-2015

2015 startede med to arbejdsdage i træk i Baneafdelingen, både fredag og lørdag. Fredag var det kun et lille hold på 3 mand, der udførte opgaver som et led i materielflytningen på Brandhøj. De store Nymølle tipvogne, der blev hentet ind i vognhallen for en uge siden, var nu tøet så meget op, at gamle blade, kompost og grus kunne graves ud af dem, så vognkassen kunne rengøres. Efter et par timer var alle rengjorte og vi brugte resten af dagen med at rydde op i hallen og lægge løse hjul på plads i pallereolen.

Lørdag fortsatte et større hold med materielflytningen. Det næsten forårsagtige januar vejr hævede arbejdsiveren og vi fik flyttet en mængde materiel. Ca. 30 aksler med hjul i 785 mm sporvidde blev hentet op fra den lave oplagsplads og placeret i kasserne på Nymølle tipvognene, så vi har et godt overblik over, hvad vi har liggende. Lokomotivet fra Skævinge lergrav M33 (fabrikat ukendt) blev hentet op fra de fugtige omgivelser og transporteret op til vognhallen, hvor det blev afrenset for jord og løse rustskaller.

2 kassetipvogne i sporvidden 750 mm fra H.Hoffmann & Sønner blev ligeledes hentet frem, rengjort samt placeret i vognhallen. M35 (Kastrup Maskinfabrik) og M32 (Pedershaab) blev også løftet fri af den våde oplagsplads og placeret langs med sporet, så de kan flyttes næste lørdag. Endelig fik et hold frigjort vores trævogne fra Fakse Kalkbrud for træer, så de også kan flytte indendørs i nær fremtid.

Steffen

Jeg havde fornøjelsen af at deltage i lørdagens arbejder og fik taget et par supplerende fotos, som du kan se her:
mvh Leif

Nymølle tipvogne tømmes for gamle blade, buske og kompost

Et pænt lille tog, men med afvigende sporvidder. Vognene er 785 mm.

Kasse tipvogne fra Hoffmann på vej mod hallen



M33 er fundet frem og er renset samt har fået løsnet bremserne.



Et Hofmann vogn sporsættes. Med lidt justeringer kan 750 mm materiel godt
køre på 785 mm spor.

Post a comment