Nyt fra maskinafdelingen #48-18 10/12:

Redacteuren sidder i behagelig arbejdsstilling og maler bogien – Det skal planlægges – ellers bliver man sort bagi 🙂

Vinden havde været lidt hård ved vores julebannere rundt Gården, så jeg startede med at få dem tøjret igen, så de forhåbentlig kan minde de sidste par julegæster om muligheden for en herlig tur med juletoget den kommende weekend. Lars kørte forleden den defekte brændstofpumpe fra M24 til vores mirakelmand og gode tidender vil berette at det ikke står så galt til som frygtet. Lars O. fik derfor den specialopgave at sammenføje et spændbånd rundt den Turbax-skive, der sidder som ”fjedring” mellem pumpe og trækket. Det var knækket i forbindelse med nedbruddet. Den skal nemlig bruges, når pumpen sandsynligvis kan blive monteret onsdag. Med en god indsats og lidt held, så kan M24 genindsættes som nedbrudsreserve til sidste juletogsweekend – og vi kan forhåbentlig endnu engang udsætte at skulle udskifte hele motoren med den der er klargjort til reserve.

Kjeld og jeg fik færdigsamlet bogien og vendt den om, så den kunne få en afrensning og en omgang sort. Mens jeg malede, så gik Kjeld videre med afrensning af rammen på C523, så den også kan få en omgang grunder. Bagefter fortsatte han med afrensning af de specielle T-bolte, der holder bundplankerne fast til rammen. På E28 er Hans ved at bore monteringshuller til ladestik og batteritilkobling, samt hovedafbryder. Forleden fik Carsten prøvemonteret banerømmer og påsvejst håndtag på batterikasse og til føreren.

I snedkerværkstedet blev der arbejdet med en forbedret udgave af håndlisterne – og der blev malet værktøjsvæg! I det varme motorværksted fik D10-holdet udtaget og nummereret ventilerne, så de kan blive efterset. De ser ud til at være i fin stand! Niels fik både samlet fløjte-loddeholderen og monteret smørenipler i C523´s bogieruller. De skal sidde mellem ramme og bogie, så vognkassen stabiliseres – lidt. Vi var 12 mand på Gården denne sidste mandag før julehygge-aften!

På snedkerværkstedet går det så hurtig og effektivt ved maskinerne, at man ikke kan få et skarpt foto…

En stor bunke færdigeskårne, flotte sædelister
Hans borer i E28 og Kjeld afrenser rammen en sidste omgang på C523, der nu har alle tagstolper på plads.
Med præcision svejses ringen rund Turbax-skiven sammen igen 
Det nydelige resultat skal straks retur til M24!

Her et efter-billede af et effektivt motorhold, som af udtaget alle ventilerne fra D10´s motor

Niels viser aftenens færdige produktion: En fløjteholder og 
4 ruller med smørenibler og smørehuller til C523

Sekretæren noterer de allerede tilmeldte og en opfordring til resten af de aktive om at få sendt en tilmelding til julehyggen!