Nyt fra maskinafdelingen #09-16 29/02:

    “Kedelvenderne” står klar på No3 Til arbejdet med kedlen til No3 er der blevet fremstillet en ”kedelvender”, der er klar til vi får et røgkammer retur fra valsning. Den skal anvendes til nemt at kunne rotere hele kedlen, når der skal bores huller i røgkammer og rundt kedelens

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #08-16 22/02:

      Maler-Hans fik malet hele førerhuset indvendigt på M15, så det nu fremstår helt nyt og smagfuldt indrettet J. M25 holdet manglede et ”nyt” topstykke, der skal hentes fra fjernlageret på Brh. Der har vist sig en revne i det ene topstykke. Aftenen blev derfor brugt på planlægning.

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #37-15 19/10:

Den (næsten) færdige drejeskive malet og indhegnet M25 adskilles. Jan synes det er sjovt arbejde! Otto og Peter gav en god hånd med, så drejeskiven lige fik en anden omgang Gori og dermed er klar til juletrafik og snevejr. Derefter gik Otto med på M25, hvor Bjarne og Jan fortsatte

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #36-15 12/10: (og onsdag 7/10)

Onsdag aften lægges del 2 af drejeskiven Her ændres en plade til en skive 🙂 Store mængder sveller klar til afhentning Gamle sveller pakkes på deploriderne M24 efter velafsluttet prøvetur med fuldt tog (klik på fotos for større billeder) Drejeskiven fik dæk på 2. halvdel forleden aften, så nu mangler

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #35-15 05/10:

Drejeskiven fik 2. omgang maling i mellem skinnerne og er ellers klar til at få lagt trædækket. Så drengene og jeg fik ryddet op i det gamle træ, der blev skåret op i håndterbare størrelser. Derefter gik vi i gang med afrensning og renovering af delene til det ”nye” bremsetræk

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #34-15 28/09:

Drejeskivens gamle træ er færdigt, men jernrammen har det fint Ved udsigten til en uge med stabilt vejr, så mødte jeg tidligt frem for at flå sidste halvdel af drejeskivens dæk af. Så jeg fik både afrenset, grundet og malet det meste af rammen i det behagelige, men dog kølige

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #24-15 13/07:

Efter et par gange hvor Redacteuren ikke har haft mulighed for at lege med i Mafd, så tog jeg denne aften fat på at færdiggøre opgaven med at male banehegnet. Nu er det projekt klaret. Så tog jeg fat på afrensning af rensekaret og skift af rensevæsken, da konsistensen efterhånden

Læs mere

Onsdagsholdet 20/5-2015

Gamle motor fra T1 monteret på stativ, klar til afgang Fik efterset og klargjort 3907, & tiltrængt opstramning af pufferstokke, og drejet korrekte tykkelse skiver herfor, således slub heri er udlignet, mens et hold tog sig af ukrudtsbekæmpelse på alle dele af banen.Og lige her til sidst fik vi sat den

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #17-15 04/05:

Peter ser, hvad Mikkel har fundet til M9 på Brh Alle underskåle til glidelejer til inspektion og oliering Lars og piben på arbejde under vogn C827 Laserkontrolmåling. Medførte lidt ekstraarbejde. endnu en samling på en løsholt skæres til Udskiftet vandpumpe fra vandbehandlingsanlæg Forberedelserne til kørselsæsonen er i fuld gang; Bo

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #13-15 30/03:

Forårsstemning foran værkstedet. Nymalet trin på tipvogn…   Selvom jeg ankom tidligt denne mandag, var der allerede fuld gang i værkstedet. Mikkel var blevet træt af det defekte trin på bremsetipvognen, så det havde han udskiftet og så gav jeg det en omgang ”roevognssort” Peter havde været ude sammen med Kenneth

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #12-15 28/03:

Fotografen og hans assistent gør klar til opstillingen, mens Bafd gør deres tog klart Resultatet beundres – men I andre må vente lidt endnu! Klubben havde fået en henvendelse fra en fotograf, der tidligere har været på besøg og har taget gode billeder. Denne gang skulle han bruge et foto

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #11-15 23/03:

En række huller bores for at svække akselstumpen Kraftigere værktøj tages i brug! Endelig glider akselstumpen fredeligt ud af hjulet – så fortsættes der med afdrejningen af næste hjul  For at få akselstumpen ud af det første nydrejede hjul til M9, borede Carsten en lang række huller i stumpen for

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #10-15 16/03:

Jan og Per er pressede… men det lykkes til sidst noget så eftertrykkeligt… Delene fra træk-akslen til beskuelse  I onsdags havde Jan og Per boret rundt akslen med et kopbor for at få tandhjulet af. Se tidligere indlæg) Metoden var god, men et par af tænderne blev til sidst høvlet

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #09-15 09/03:

Gearkassen fra T1 inspiceres Denne aften blev der arbejdet på T1 på flere fronter: Jan og Per fik adskilt gearkassen, tømt lidt vand ud og afrenset den grundigt. Det så heldigvis ikke ud til at der var rust og tænderne var fine. Den kunne derfor samles igen.  Gearets træk-aksel med

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #08-15 02/03:

Jan, Per og Peter, samt Lars arbejdede flittigt på T1. Efter at kæderne var afmonteret og løsdelene fjernet, var næste opgave at få løftet gearkassen ud af rammen. Der var dog en genstridig bolt på undersiden, så Peter kom i graven og T1 ovenpå. Udstyret med et forlængerrør lykkedes det

Læs mere