Sommertoget kører igen fra 19. maj til 15. september

  • Dansk
  • Deutsch
  • English (UK)

Torsdagsbilledet #124

Vi har igennem den seneste tid set M 4 optræde en del – og måske særligt dens Bur-Wain-motor – her på bloggen. En hurtig gennembladning af nogle årgange af ‘Ingeniøren’ gav adskillige annonceillustrationer af Pedershaab-lokomotiver med Bur-Wain-motor. Her er to og en stump tekst.

Ingeniøren 1951. PM-lok type BWD i lys grå. Er det et elektrisk horn, der sidder ovenpå motorhuset, eller er det en retoucheringsfejl? Ved nogen, hvad der står på siden af bagskottet?
Ingeniøren, 1944. PM-lok type BWD med kig til Bur-Wain-motoren. Lokomotivet er forsynet med B&W gasgenerator.



Ingeniøren, 1944. En kort omtale af indholdet i Pedershaab Maskinfabriks første nyhedsbrev i 1944. I teksten omtales PM-type BWE med 100 hk Bur-Wain-motor.
Burmeister og Wain fortsatte i øvrigt deres kompagniskab, selv efter de havde draget deres sidste åndedræt. De to store industrimænd ligger begravet ved siden af hinanden på Holmens Kirkegård (der måske lidt overraskende ligger på Østerbro). Som lidt af en nørd var jeg forbi tidligere på året:

Skriv en kommentar