Nyt fra Bafd 13-10-2018

Lørdagens arbejde startede med læsning af en del stålprofiler, der skal bruges til det igangværende projekt med overdækning af to af vores personvogne. Carsten transporterede delene ned på værkstedet, hvorefter Peter, Lars og jeg fik tømt en ballastvogn i sporviften foran vognhallen. Vi brugte for første gang M30 til dette.

Continue reading

Torsdagsbilledet #176

Et lok næsten magen til det beskrevne i artiklen, leveret til Halesworth Southwold Railway (HSR)  Dagens Torsdagsbillede er inspireret af et link der dukkede op på telefonen i dag. Der er om en Engelsk bane (Halesworth Southwold Railway (HSR), der lige har fået leveret et brugt lokomotiv via Alan Keef

Continue reading

Nyt fra maskinafdelingen #38-18 8/10:

Lars O. og Carsten måler op til et motorstativ, mens jernbanefolkene i baggrunden iagttager arbejdet… Onsdagsholdet fik sidste onsdag hevet motorhuset af D10, som leverer en B&W-motor til det næste motorrenoveringprojekt, som kommer til at foregå i motorværkstedet henover vinteren. Denne aften fik Carsten og Lars O. målt op til

Continue reading

Nyt fra Bafd 06-10-2018

Lørdagens opgave var endelig understopning af det spor, vi tidligere har svelleudskiftet ved km 3,0 mellem Flintebjerg og Rubjerg. Vejret var fra formiddagen noget gråt, men næsten vindstille og lunt. Vi hentede stoppemaskinen på Brandhøj og kørte videre til arbejdsstedet, hvor vi klargjorde maskiner og værktøj. Vi startede med at

Continue reading

Torsdagsbilledet #175 – Turberetning: Tywyn Wharf til Abergynolwyn

Torsdagsbilledet forsætter her med den sidste beretning fra IBF´s tur til England og Wales. Se den tidligere beretning her: Efter det fine besøg på det lille industribanemuseum var det ved at være tid til turens sidste rigtige togtur, som udgik fra Tywyn Wharf og gik til Abergynolwyn. Vi kunne fint gå

Continue reading

Nyt fra maskinafdelingen #37-18 1/10:

Opsætning og første prøvesnit forløber glat 🙂 I lørdags fik Carsten og Kjeld varmet al tagpap af rammen til C523, så den nu er klar til at få påsvejst stolper mv. Materialerne er dog ikke kommet endnu, så de brugte tiden på at foretage en grundig opmåling på C210, der

Continue reading

Nyt fra Bafd 29-9-2018

Lørdag var dagen, hvor der skulle løses en mængde opgaver i baneafdelingen. Mikkel kom forbi med en lastvogn for at hente de sidste dele af de to lukkede DSB-godsvognskasser, der i mange år har henstået på Brandhøj st. Vi fik læsset ilt og gas og kørte det til Brandhøj st.,

Continue reading

Torsdagsbilledet #176

Inden vi skal på en tur med Talyllyn Railway kommer et lille tilbageblik på bygningen af Fem Ege Station i 2003. Billederne er taget med et af mine første digitalkameraer – et Canon Ixus v2. Det blev skiftet ud ret hurtigt. Det holdt ikke til at komme i klemme mellem mit lår og

Continue reading

Nyt fra maskinafdelingen #36-18 24/9:

Der lægges en plan for at få fjernet tjærepappet, der ligger oven på rammen – så den kan blive afrenset og malet. Der var kommet et læs terrassebrædder, som Erik, Kjeld og Carsten lagde klar til saven. De skal saves op til nye, længere bænklister. Bagefter tog de fat på

Continue reading

Nyt fra Bafd. 15-09-2018

Efterårets svelleudskiftningskampagne blev skudt i gang sidste lørdag, så Peter Post og jeg joinede dagens Bafd arbejdshold, der bestod af Steffen, Lars, Kenneth A og Peter. Vejret var dejlig solrigt –  med udsigt til byger… Det var dagen efter stormen Knud, men ingen træer var væltet over banen. så vi kunne

Continue reading

Torsdagsbilledet #175 – Turberetning: The Narrow Gauge Railway Museum

 Torsdagsbilledet forsætter beretningen fra IBF´s tur til England og Wales. Se sidste beretning her: Øverste to etager var indrettet til museum og nederste del til station. Oprindeligt havde der været omladning til normalsporet Rejsens sidste dag deles op i to: Efter en herlig English Breakfast, så kørte bussen os til TyWyn,

Continue reading

Nyt fra maskinafdelingen #35-18 19/9:

Så oprandt dagen, hvor E28 skulle “lære at stå på egne ben”. Med hjælp af VVS-folkene fra byggeriet, fik vi trukket E28 frem i lyset – løftet op, og sporsat i overkørslen. I værkstedet fik vi monteret 4 batterier midlertidigt på en plade og forbundet det, så E28 kan fungere.Efter

Continue reading

Nyt fra maskinafdelingen #34-18 17/9:

Efter grundig rundvisning på Hedehusgården gik turen standsmæssigt til opbevaringshallen på Brandhøj Med alle de mange kilometer, som vores vogne kører hvert år, så bliver hjulene efterhånden også brugt og der vil derfor en dag blive behov for nye. Samtidig ønsker vi at beholde så meget historisk materiel som muligt.

Continue reading

Nyt fra maskinafdelingen #34-18 17/9:

Efter grundig rundvisning på Hedehusgården gik turen standsmæssigt til opbevaringshallen på Brandhøj Med alle de mange kilometer, som vores vogne kører hvert år, så bliver hjulene efterhånden også brugt og der vil derfor en dag blive behov for nye. Samtidig ønsker vi at beholde så meget historisk materiel som muligt.

Continue reading

Nyt fra maskinafdelingen #34-18 17/9:

Efter grundig rundvisning på Hedehusgården gik turen standsmæssigt til opbevaringshallen på Brandhøj Med alle de mange kilometer, som vores vogne kører hvert år, så bliver hjulene efterhånden også brugt og der vil derfor en dag blive behov for nye. Samtidig ønsker vi at beholde så meget historisk materiel som muligt.

Continue reading