Nyt fra maskinafdelingen #31-10 2/8:

Kenneth A, Lars, Christian (og jeg senere) tog til tidligt til Brandhøj for at fortsætte arbejdet med sporlægning foran hallen. Det blev til en del forgæves oversavning af sveller – for selv når de ser fine ud på ydersiden, så er de hule indeni. Et par gode sveller blev det

Læs mere

Feriehilsen #3 fra South Tynedale Railway

Mens værkstedet forhåbentlig syder af aktivitet, så har redacteuren aflagt besøg på en herlig 600mm bane med samme profil som vores egen bane: Den er 3o år gammel, drives af frivillige, har ca 5 km bane og er i gang med at udvide lidt derudaf. De har flere opbevaringshaller og en

Læs mere

Feriehilsen #2 fra Ravenglass-Eskdale Railway

I et af Englands smukkeste områder, Lake District, ligger Ravenglass-Eskdale Railway, med en oprindelig (1873) sporvidde på 3 ft. (991mm) men ombygget til teststrækning med sporvidden 15 inch (381mm) for miniaturetog i 1915. Banen har fungeret både som malm- og stenbane og samtidig passagertransport. Der er en intensiv trafik på den

Læs mere

Feriehilsen #1 fra Redacteuren – National Railwaymuseum i York

Jeg håber der var mange fremmødte og flittige folk mandag aften. Jeg mødte dog ikke op, for min familie og jeg ferierer  i Nordengland og i dag besøgte vi det store National Railway-museum i York. York er en meget dejlig by, der også byder på et vikingemuseum, en meget flot

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #30-10 11/7:

Kenneth A og Villi eksperimenterede med startmekanismen på den gule SALTA og undrede sig over, hvordan det fungerede i forhold til den røde, der betjener sig af lidt ældre teknik. En manual ønskes. Kenneth P fortsatte arbejdet med taget. Det ser allerede flot ud med buerne sat i remmene! Jan

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #29-10 5/7:

Man skal nyde sommeren, når den nu endelig er her: Grillen blev igen tændt og efterhånden som medlemmerne dukkede op, slog de sig ned ude ved løgnebænken. Den hyggelige stund måtte dog ende med at vi nærmest deltes i to hold: et indendørs tagbyggerteam, der fortsatte arbejdet på tagbuerne og

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #28-10 28/6:

Det gode vejr inspirerede endnu engang en mindre udgave af banens gartnersektion at drage ud. Vort mulige nye medlem Erik og jeg kørte af sted med M12 alene; bevæbnet med et par grensakse og en langskaftet sav. Vi kunne således besigtige banen og foretage korte ryk fra Duskely og hjemad,

Læs mere

Nyt fra Bafd 19/6 og 26/6

Ikke kun mandagens gartnerhold har været beskæftiget med buskrydningen de sidste par uger. Også baneafdelingen har brugt et par arbejdsdage på projektet. Lørdag d 19-6 havde Finn indkøbt en ny plæneklipper til erstatning for den noget upålidelige, som vi havde i forvejen. Den blev flittigt afprøvet foran vognhallen, og derefter

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #27-10 21/6:

Det gode vejr inspirerede banens gartnersektion til at få ryddet for sandtorn på strækningen fra overkørslen og ned til Feg. M12 blev spændt for banevognen og Christian, Villi, Svend Erik og undertegnede drog af sted, bevæbnet med buskrydder og ørnenæb. Senere dukkede BigRas op med en græstrimmer og gav et

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #26-10 14/6:

Da lørdagens arbejde havde medført at snedkerværkstedets areal pludselig var blevet næsten 50% større, så tog Carsten denne mandag straks fat på at få ryddet op og flyttet rundt, så værkstedet igen kan blive udnyttet optimalt. Da Lars kom med aftenens måltider, holdt vi dog inde med oprydningen og fik

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #25-10 12/6:

Redacteuren blev draget til Gården denne lørdag af den spændende opgave, som vi nu stod overfor: at genmontere kabinen på D13´s undervogn! Første opgave bestod i transporten fra snedkerværkstedet og op til overkørslen. Da vi i sin tid klogelig havde placeret kabinen på en vogn, bygget af I-jern og aflagte

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #24-10 7/6:

I mens redacteuren havde været kort bortrejst, så var D13 klargjort til montage af kabinen og flyttet over under portalkranen. Denne dag havde himmelens sluser dog åbnet sig helt og en transport af kabinen fra snedkerværkstedet til remisen ville være temmelig besværlig. Jeg valgte derfor at male rammen indvendig med 2.

Læs mere

Nyt fra Baneafdelingen 22/5 + 29/5 og 5-6-2010 fra Steffen

Lørdag d.22. maj gik med græsslåning på perronerne langs hele banen. Lørdag d. 29. maj var præget af et dampsærtog, hvor et fødselsdagsselskab skulle køres ud til Fem Ege, men ikke med retur. Derfor blev der lejlighed ti at køre noget så sjældent som et damptrukket arbejdstog, idet vi benyttede

Læs mere

Philip i Hedeland 29/5-2010.

Philip er en rask dreng på 14 år, der dog døjer lidt med udviklingen… Her er beretningen, som jeg skrev til Philip, så han kan huske alt, hvad vi nåede denne dejlige sommerdag. En lille beretning fra dagen…Som en ekstra gave fik Philip til sin konfirmation et gavekort til at

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #23-10 17/5:

I håbet om at pæne blomster kan lokke flere passagerer til, så tilplantede jeg tipvognen med flotte blomster frisk fra Fætter Fly. Han er i øvrigt frisk på besøg fra os en dag, så det vil jeg forsøge at få planlagt til en onsdag aften i løbet af året… Bent

Læs mere