Torsdagsbilledet #126

Vognkasser og bogier fra roevognen, der blev reddet fra ophugning på Skovnæsgård indgår stadig som en vigtig del af vores vognpark. I forgrunden ses 3904 uden hjulsæt på placeret ved Hedehusgården i december 1975. 161175 -25. December 1975 Fra Hjarne V. Andersens mappe 1

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #32-17  28/8:

E28 i små-dele, der gøres klar til sandblæseren Nogen dage starter med en god kop kaffe og sådan startede denne aften. Men så gik vi også ud for at få sorteret de adskilte dele af E28 i dem, der skal sendes til sandblæsning og grunding ude i byen og dem,

Læs mere

Særtogtur for Diesel House 19. august – dagsberetning fra Steen – opdateret med fotos!

Vejrudsigten for 19. august 2017 lød på overskyet med muligheder for regn i form af byger af og til. Ikke just den bedste vejrudsigt, når man nu har fået en aftale med vore venner i Hedelands Veteranbane om en køretur med et af de smalsporede vognsæt. Vi havde lavet en

Læs mere

Nyt fra Maskinafdelingen 21-08-2017

Så gik der for alvor “hul” på E28; Vi fik adskilt alle de bærende dele og rammen. Så nu venter en afrensning og sandblæsning af alle dele inden de samles igen. Et ‘før’ billede af E 28.  Et ‘efter’ billede. Steffen var forbi med et læs “haveaffald” i form

Læs mere

Torsdagsbilledet #125

Med de mange billeder vi har set fra Hedehusgården fra Hjarnes kamera, og efter at have set den nye jubilæumsfilm fra vores 40 års jubilæum, kan det være rart at komme lidt til vejrs og se Hedehusgården som den så ud tidligere. Heldigvis kan man gå på det Kongelige Bibliotek

Læs mere

Nyt fra Bafd 21-08-2017

De seneste par køredage er grene begyndt at hænge lidt for tæt på vores personvogne og passagerer. Arbejdsholdet fra baneafdelingen foretog derfor udrykning med et rydningstog. Vi startede med at rydde grene på strækningen fra Hedehusgård og ned ad rampen. Vi arbejdede under lidt af et tidspres, for vi skulle

Læs mere

Torsdagsbilledet #124

Vi har igennem den seneste tid set M 4 optræde en del – og måske særligt dens Bur-Wain-motor – her på bloggen. En hurtig gennembladning af nogle årgange af ‘Ingeniøren’ gav adskillige annonceillustrationer af Pedershaab-lokomotiver med Bur-Wain-motor. Her er to og en stump tekst. Ingeniøren 1951. PM-lok type BWD i lys

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #31-17  14/8:

Aftenrangering, så M25 kan komme over gravsporet Denne stille sommeraften startede med at vi sad i Damp á, fik en kop kaffe og talte om den hyggelige grillaften, som kun halvdelen havde haft mulighed for at deltage i. Bagefter fik M25 strammet bremserne, da de nye klodser er ved at

Læs mere

Grill-aften 12. august 2017

Vildmosen klar til turen. Da7 må blive i remisen Hvert år i august afholder Industribaneklubben det traditionsrige medlemsarrangement Grillaften. Til lejligheden blev Vildmosen gjort klar, så den kunne trække toget. Den har ikke kørt siden jubilæet i maj. En Grillaften starter med kaffetoget, der kører kl. 15 og udover medlemmerne,

Læs mere

Torsdagsbilledet #123

Ugens Torsdagsbillede er et lille afbræk i rækken af billeder fra Hjarnes fotoalbums. Genstanden på billederne blev fundet under rangering med vores Frichs-lokomotiv fra Vandbygningsvæsnet tidligere på året. På hylden bag førersædet lå en række genstande, der formentligt har ligget der ganske uforstyrrede siden lokomotivet stod i remisen i Agger.

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #30-17  7/8:

Motoren på M4 kører nu jævnt og uden diesel-os. Så snart kan lokomotivet atter samles. Per og Bjarne lyttede til M4´s motor, som nu kører godt og jævnt med næsten ingen røgudvikling. Det er resultatet af den fine indsats, der blev gjort sammen med Diesel House. Det kunne man læse

Læs mere

Renoveringsarbejde på M4 sommeren 2017 – et indlæg fra Diesel House :-)

M4 den 16. maj – klar til jubilæets lokomotivparade. Men lidt ekstra arbejde blev nødvendigt efterfølgende… Foto: Leif Vi er nogle gutter, som i flere omgange har forsøgt at få BurWain motoren i M4 til at køre, som sådan een nu engang skal. Vi prøvede med flere forskellige tiltag mandag

Læs mere

Torsdagsbilledet #122

Fra Hjarnes album 1 er her torsdagsbilledet af M25 22. februar 1976 (220276-15) Dds nr. 25 på Hedehusgården M25 er nyligt ankommet til Hedehusgården fra ophugger Petersen & Albecks plads i Sydhavnen, hvor lokomotivet havde henstået siden roebanen i Nakskov lukkede i 1968. I Tipvognen 3-76 står der:IBK´s stolhed. Diesel-elektrisk

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #29-17  31/7:

Per, Carsten og Jan var allerede fra morgenstunden mødtes med Steen og Ib fra Diesel House for at genmontere det ny-planede topstykke til Bur-Wain motoren. Håbet er at det nu er helt tæt – og det ser det ud til. Montagen og justering af både topstykke og oliepumper tog det

Læs mere