Nyt fra maskinafdelingen #41-17  30/10:

Gulvreparation og materialeskæring Carsten og Lars O. gik i gang med at fremstille en stribe nye ristestænger til fyrkassen i Da7. Først blev materialerne udskåret og siden blev den lille styrenot svejset på. Derefter skal de fræses i form. Kjeld og jeg påtog os en bygningsreparationsopgave, idet gulvet sine steder

Læs mere

Nyt fra Bafd. 28-10-2017

Så blev det efterår og storm. Selvom temperaturerne stadig er høje for årstiden, fik folkene i baneafdelingen vind i håret denne lørdag. Dagens hovedopgave var at understoppe det sydlige skifte på Sølund station, der på det seneste har udviklet en ‘lunke’. Inden skulle vi dog lige have flyttet Bedford-motoren til

Læs mere

Torsdagsbilledet #134

Den 3. juni 1978 går et hold fra banekolonnen og ballasterer sporet med bør og skovl. Det er en noget anden og hurtigere metode, som Bafd anvender i dag… Samme dag er de maskinkyndige i gang med at se om motoren på M25 mon kan starte, men også lægge an

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #40-17  23/10:

Kjeld og Lars O. betragter samlingen af Lars næste fjederkurv. Motorhuset fra M23 fik lov at ligge i fred denne aften. I stedet gik første del af aftenen med at tage godt imod Kjeld, der allerede dukkede op denne mandag efter Åbent Hus-arrangementet i lørdags. Så vi må da have

Læs mere

Efterårstur og Bafd på arbejde 21/10-17

Mens plantoget trækkes ud af remisen, så er arbejdstoget på vej ud mod Rubjerg. Med vejret som en altid vigtig parameter for passagertallet, så glædede vi os til det tørvejr, som meteorologerne havde forudset for dagen. Men måske var vejrudsigten byttet rundt for torsdag og lørdag – for en finregn

Læs mere

Løvfaldstur – togtur i efterårsferien 19. oktober

Klar til afgang på torsdagens første tur. Man kan let forbinde efterår med mørke og regn – men på trods af meteorologernes dystre forudsigelser, så kom der kun få dråber denne smukke efterårsdag. Der var derfor over 120 gæster, som tog en tur med toget denne dag. Det var noget

Læs mere

Torsdagsbilledet #133

Sidste billede først: Alle mand om bord på M24 som trækkraft på banetoget 27. maj 1978 På sidste Torsdagsbillede nærmer sporet sig kurven og T1 er banetog. På disse fotos – 20 dage senere – er banen allerede nået rundt kurven og M24, der lige er sporsat samme dag, er

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #39-17  16/10:

M23 står på Fem Ege ved sidste års efterårskørsel. Nu står M23 adskilt på værkstedet for en gennemgribende renovering. Muligvis grundet efterårsferie og -togkørsel, så var mandagsfremmødet begrænset til 4 mand og derfor mere til at snakke og drikke kaffe. Dog fik vi lige læsset en trailerfuld brænde af, så

Læs mere

Nyt fra Bafd 14-10-2017

For et par uger siden foretog vi svelleudveksling på rampen op mod kvægfoldens nordlige rist. I den forbindelse havde vi overset 12 sveller, der også skulle udveksles, og dette startede vi med lørdag. Holdet bestod af 6 mand, så arbejdet gik hurtigt, og inden frokost var skinnerne spigret fast igen.

Læs mere

Torsdagsbilledet #132

Baneholdet graver ud til sveller 7. maj 1978 (040578-19a) På sidste Torsdagsbillede #131 så vi de mange sveller, der var ankommet til Hedehusgården. Dagens billede viser hvordan den første del af strækningen bliver lagt med de “nye” sveller. Carsten beretter, at de måtte grave ud til hver enkelt svelle i

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #38-17  9/10:

1-2-3, så er lokomotivet samlet. Resultatet nydes 🙂 Et fint teamwork får hurtigt alle dele monteret Buen mellem førerhus og motorhus udbedres for rust Så står motorhuset igen inderst Motorhuset fra M23 er nu afrenset og adskilt i mange dele. Nu skal alle de rust-ramte jerndele gennemgås og om nødvendigt

Læs mere

Nyt fra Bafd. 07-10-2017

Der var lovet vedvarende regn det meste af dagen, og hold 1 i baneafdelingen spildte derfor ikke tiden. Vi var klar til afgang fra Hedehusgård lidt i 10, hentede stoppemaskinen på Brandhøj og fortsatte straks til arbejdsstedet, der denne lørdag lå, hvor vi sidste weekend skiftede sveller. Sporstykket skulle understoppes,

Læs mere

Torsdagsbilledet #131

Hedehusgården 6. maj 1978 – (040578-11a) For at banearbejdet kan komme videre, så er der brug for sveller og skinner. Skinnerne har man fra Vanløse Teglværk, men derfra var svellerne ikke meget værd. Heldigvis så får klubben lov til at hente sveller i den nærliggende Nymølle grusgrav. Her har svellerne

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #37-17 2/10:

 Aftenstemning ved værkstedet. Rokade – M4 på vej over i gravsporet Hans gik straks I gemme bag ”tørresnoren” og malede alle de mange grundede dele i den flotte, blå E28-farve. Jan fortsatte med at afrense endnu flere dele til ”samlesættet”, hvoaf en del også nåede at blive grundet. Carsten

Læs mere

Nyt fra Bafd 30/9:

Banetogene klar til afgang – Philip og Otto står parate i den herlige efterårssol Banechefen havde udsendt en opfordring til at møde talstærkt op denne lørdag, da svellerne under overkørslen syd for kvægfolden skulle skiftes. For ikke at efterlade et ufærdigt stykke arbejde, så mødte vi derfor 11 mand på

Læs mere