Nyt fra maskinafdelingen #35-17  18/9:

EL-motoren åbnes og efterses. Alt ser tørt og godt ud og ingen slitage eller andet skræmmer, så der lukkes igen. 

Det går fremad med at adskille M23 fra sit motorhus og denne aften blev det hævet første stykke. Det blev lidt lettere, da Carsten havde fået tømt de 60 liter diesel og en hel fyldt sandbeholder fra motorhuset… Et par deplorider blev klargjort til at lande motorhuset på.

E28 er nu kommet retur fra sandblæseren i nygrundet stand. Det ligner nærmest et hobby-samlesæt og der er første gang jeg egenhændigt har båret et helt lokomotiv i blot 7 dele – det var nødvendigt at flytte det til maskinværkstedet for at få støvfrit miljø; både Carsten og Jan producerede støv i lange baner. Især Jan, der fjernede maling fra de mindre dele fra E28 med stålbørsten., lavede de fineste, gule støv. Med delene i maskinværkstedet, så kunne hele rammen blive malet i en flot blå, som Hans bare synes er en FLOT blå! Og vi andre bifald da også, at E28 fremover bliver nærmere sin oprindelige farve, end den gule fra M&T-tiden. Lars og Hans fik efterset banemotoren og dens kommutatorer, der ser ud til at være i meget fin stand og desuden inspektion af snekke-gearet og adskillelse, så det kan blive malet. Niels fortsatte arbejdet på indretning af snedkerværkstedet, mens Per og Bjarne fik forbedret faciliteterne i Damp á.

8 mand gav den ”ennnu et bette nøk”, som Carsten siger.


I lørdags blev forreste hjulsæt skåret over og
akselenden
boret/ drejet ud for at skåne hjulet mest muligt.
Hjul og akselkasse adskilt i lørdags
Gevind på snekke-akslen udbedres, så akselmøtrik kan komme på igen. 

Jan laver gul sne på en ny måde 🙂
Redacteuren med en pensel i hånden og…
1, 2, 3 – så er et lokomotiv malet!

Resultatet af aftenens arbejde på M23 – et skævt motorhus – snart klart til at blive løftet af undervognen