Nyt fra maskinafdelingen #34-18 17/9:

Efter grundig rundvisning på Hedehusgården gik turen standsmæssigt til opbevaringshallen på Brandhøj

Med alle de mange kilometer, som vores vogne kører hvert år, så bliver hjulene efterhånden også brugt og der vil derfor en dag blive behov for nye. Samtidig ønsker vi at beholde så meget historisk materiel som muligt. Vi havde derfor denne aften besøg af mr. Keef, der fremstiller let jernbanemateriel og bl.a. har levereret togmateriel og sporanlæg til både Mønsted og Ree Park. Han er således specialist i at etablere rigtige jernbaner til turistattraktioner og flere andre steder jorden rundt. Han fik derfor en grundig rundvisning – herunder en tur med D13 til Brandhøj og fik bagefter fremvist vores nuværende bogier og deres hjul for at kunne give os en pris på en stak nye i de rette mål. Han var imponeret over det fine arbejde Bo har udført med at støbe nyt hvidmetal og tilpasse til akslerne. 
Vi har jo i forvejen stadig en del nye, råstøbte hjul fra Sydafrika – men de er for store til de gamle bogier og kan kun bruges til nybyggede bogier. Et meget hyggeligt besøg, som vi må afvente resultatet af. 
Ikke alle kunne underholde vores gæst, så der blev samtidig arbejdet med at adskille bænke og afmontere bundplankerne på C523. Bagefter skulle de gamle lister bæres op på loftet til brug som reservedele til de gamle bænke.
E28 er nu klar til at komme ud af maskinværkstedet og over på egne skinner. Til det er der aftalt hjælp fra en af de store maskiner, der for tiden spærrer adgangen til vores værksteder. Så lokomotivtransporten blev derfor forberedt denne aften. Niels gik i gang med en reparation af den rustne og knækkede fløjte fra Superfos-lokomotivet – som jeg slet ikke nåede at få malet på denne aften… Til gengæld fik Jan og jeg gennemgået vores beholdning af maling og skrevet en indkøbsliste og Kenneth fik læsset en stor stak brændeknuder af, så der er lidt flækkearbejde. Vi var 14 arbejdsomme og rundvisende folk på Gården denne aften.

Der tages grundigt mål af hjulene

Bo´s flotte arbejde med at støbe hvidmetallejer beundres.

Endelisten skal bores og bankes af C523
– så er alle bænke adskilt og listerne bæres på loftet

Herefter skal alle plankerne afmonteres ved at løsne boltene
Sådan! Færdigt arbejde og klar til næste etape – afrensning…

Den brækkede fløjte fra Superfos-lokomotivet er Niels gået igang med

Så er E28 klar til afhentning! Det er bare at vente tålmodigt til på onsdag