Nyt fra maskinafdelingen #16-17 17/04:

Beslag til gnistfanget svejses på inde i røgkammeret

Bo, Peter og Carsten havde været på værkstederne hele dagen, så da vi andre mødte frem, så havde Bo fået drejet det indvendige, koniske anlægsflade for hanen til vandstandsglasset og Peter havde drejet de fire gevindtappe, som den skal monteres på. Desuden havde kedelbåndene til No3 fået en sidste omgang sort. Peter og Carsten fik så svejst beslag til gnistfanget på inde i røgkammeret. Carsten havde ellers arbejdet videre med motormontagen på T1 og repareret lejerne på vandpumpen. De gamle lejer havde smidt kuglerne… Remtrækket blev forsøgt aftrukket, men sad for godt fast. En justering af remhjulet blev dog gennemført, så den sidder korrekt i forhold til dynamoen. Vi fik pallen med en del af motorhuset fundet frem og en afmontering af kabler og litrering blev foretaget, så huset kan bliver repareret for diverse overflødige småhuller, afrenses og males. Jeg fik desuden sandblæst og grundet en del til speedertrækket og Carsten lagt et gulvpladepuslespil…. Mikkel hev M12 ind til eftersyn og Hans fik der repareret en fejl i lysstyringen. Nu virker både kort og langt lys igen korrekt – både for og bag… Mikkel måtte dog konstatere et par mangler, der kræver friske dele, så M12 er derfor meldt ude af drift de næste par dage. Per arbejdede på delene til M4´s køler, så den snart kan samles og komme på plads. 7 mand arbejdede på værkstederne denne 2. påskedag.

Det overskuelige ledningstræk demonteres fra motorhuset…

– det samme med den fine messinglitrering

Det er straks sværere at få afmonteret remtrækket, så man nøjes med en justering.

Gulvpladepuslespillet er næsten lagt færdigt. Hvor skal den sidste brik mon sidde?

El-kabelpuslespillet i M12 er klaret! Lys igen!

M4 og T1, samt M12 i baggrunden efter en flittig aften