Nyt fra Bafd 28-02-2015

Lørdag formiddag var der ikke mødt ret mange op, så dagens første opgave bestod i flytning af en Ford motor fra vognhallen på Hedehusgård og ned i værkstedet, hvor den skal bruges i T1, hvis ellers tilstanden er tilfredsstillende. Med gravemaskinen og tilhørende vogn var det en let opgave, og herefter fik vi læsset en dambrugstrolje, der skulle fragtes ned til vognhallen på Brandhøj. Heldigvis mødte der lidt flere medlemmer op, så Baneafdelingen denne dag alligevel kom op på 4 aktive.

På Brandhøj blev troljen læsset af og skubbet på plads i 600 mm sporene. Derpå gik vi i gang med at omlæsse det læs sveller der forrige lørdag blev kørt ned på Brandhøj. Salta gravemaskinen fik  hurtigt flyttet det mange bundter ned fra højden og drejet dem, så der kun skal bruges minimal håndtering i forbindelse med boring og udlægning af svellerne.

Efter frokost gik Jørgen og Lars i gang med at udbore en del af det ene søjlestyr på stoppemaskinen. Under sidste anvendelse af maskinen knækkede det og afventer nu reparation. Den ene del sidder desværre meget fast i rammen og lader sig ikke umiddelbart afmontere, og derfor skal den snarest trækkes ud med hydraulisk værktøj. Opgaven tog det meste af eftermiddagen og omfattede bl.a. afmontering af næsten alle ballastklodser på maskinen for at kunne komme til.

I mellemtiden fortsatte Kenneth og jeg med at udveksle sveller. 24 stk. fik vi nået på et timer. At det samme arbejde for 5 år ville have taget hele dagen for 5 mand viser tydeligt, hvor meget vi har forbedret arbejdsmetoden.

Dagen sluttede af med at Carsten og Peter kom ned med M40, der efter at have fået renset brændstofsystemet vil være placeret på Brandhøj for at hjælpe os med rangerarbejdet.

Næste lørdag er der generalforsamling, så det bliver næppe til meget arbejde i Baneafdelingen.

Svellebundterne bliver fordelt på to sæt deplorider og drejet så de ligger optimalt.(LLZ)

Steffen

Selv under trænge pladsforhold kan svellerne trækkes ud.



Stoppemaskinen er under demontage.

Udboring af den nederste del af det knækkede styr.