Nyt fra Bafd. 23-03-2019

På en fin forårsdag fortsatte arbejdet med svelleudskiftningen på sporviften foran museumshallen. Skifte 113 stod for tur. Skiftet har forbindelse med spor 25, der rummer en del af vores personvogne, der i øjeblikket gennemgår eftersyn. Derfor var det helt nødvendigt, at vi fik genetableret sporforbindelsen inden fyraften.

Arbejdsdagen er ved at være slut. Kenneth og Lars måler skiftet igennem med vores nye måleinstrument. Måleinstrumentet er af Robel-fabrikat og har en normalsporet fortid hos en jernbaneentreprenør.

Inden vi kunne måle skulle vi arbejde! Et anseeligt arbejdshold var samlet til opgaven, og i flere mindre hold blev der taget fat på at skille sporskiftet ad. De fleste laskesamlinger kunne skilles ad med trykluftnøglen, men et par måtte skæres op.

Benjamin og Lars løsner bolte, Steffen samler delene i spanden, mens Kenneth er stand by med vinkelsliberen, hvis nogle bolte skulle vise sig genstridige.

Alle spirg er oppe og skiftet delt i enkeltdele. Nu skal skinnerne trækkes til side, så de gamle sveller kan pilles op.

Gravemaskinen var repareret i løbet af ugen og klar til tjeneste igen. Efter skinnerne var trukket til side, blev nye sveller lagt ud, de gamle sveller taget op og fjernet. De nye sveller lagdes på plads, og holdet fik de første skinner på plads inden det var tid til frokost.

Hjertestykke og mellemskinner på vej på plads. I gravemaskinen sidder Kenneth, mens andre har trukket sig lidt væk fra arbejdsområdet, så indløftet kan foregå så sikkert som muligt.

Hvor spiser en baneafdeling frokost? I sporet naturligvis! De koncentreret tyggende banebørster er fra venstre Steffen, Lars, Ole, Kenneth, Benjamin og Finn.

Arbejdet med at samle skiftet fortsatte efter pausen. Med forenede kræfter blev hovedparten af delene sat sammen i en fart. Men som så ofte før, var der lige et par ting, der drillede lidt. Fx krævede den ene tunge lidt ekstra opmærksomhed, idet en glideplade var knækket af. Vi kom dog i mål med samlingen og skiftet er farbart igen, dog med nedsat hastighed. Skiftet er låst med tungelås til spor 25, så det er ligetil at trække vogne ud af hallen til eftersyn.