Nyt fra Bafd. 04-05-2019

Lørdag morgen på Hedehusgård Station var hektisk. Baneafdelingen havde opgaver på sporet flere steder og inden skulle et særtog afgå mod syd. Særtogspersonalet var suppleret med et arbejdshold, der skulle foretage fejlfinding på overkørselsanlægget ved Stærkendevejen.

M 30 og M 24 startes op i værkstedremisen.

M 30 med ballastvogne under læsning. Særtoget har netop hentet sin togstamme.

Sporviften foran museumshallen myldrede af aktivitet med tre dieselokomotiver i bevægelse og flere arbejdshold. Med særtoget på plads ved perronen læssedes to ballastvogne og vi begyndte at supplere ballasten flere steder på sporviften. Da særtoget havde forladt Hedehusgård, blev der plads til baneafdelingen i hovedsporet, hvor ca. 60 m spor skulle ballastsuppleres. Efter tømning af vognene blev ballasten rettet pænt til og svellerne fejet.

“God tur!” Lokomotivførerne hilser på hinanden. Bruno i M 24 og Kenneth i M 30.

Ballastsupplering i gang! Claus hjælper ballasten ud, mens Steffen og Lars betjener lemmene. I baggrunden skimtes Benjamin, der finjusterer ballasten. Foto: KHA.

Ballastvognene blev fyldt igen og Kenneth, Benjamin og Claus rullede ned ad rampen og supplerede ballast, særligt ved svelleenderne, mellem km 0,6 og 0,7. Imens læssede Lars og Steffen dele fra overkørselsanlæg på Hhg. og rullede langsomt mod Brandhøj, hvor begge arbejdshold mødtes. Vi indtog frokosten og efter radiokontakt med særtoget, der kørte tomt retur, ankom det også til Brandhøj, gjorde et kort ophold og returnerede til Hedehusgården. Mens Lars og Steffen læssede af foran opbevaringshallen, kørte ballastholdet til km 3,6 og supplerede ballast på noget af den strækning, vi har skiftet sveller på. På vej hjem fik vi selskab af Dakotaen OY-BPB, der kom relativt lavt henover os.

Benjamin skovler det sidste stabilgrus gennem sidelemmene, mens Kenneth holder lav fart med M 30. Da M 30 kan køre meget langsomt og er nem at hastighedsregulere er den meget velegnet til ballastudkørsel.

HVB er ikke den eneste veteran i Hedeland. Jævnligt ser vi den gamle DC-3 fra 1944 over os, når vi er ude langs strækningen. I år fylder maskinen 75 år. Tillykke til den og de aktive i DC-3 vennerne, der holder liv i flyet.

Tilbage på Brandhøj sluttede ballastholdet sig til arbejdet med at sætte paller i reolen, læsse to tipvogne med afretningsgrus samt fylde ballastvognene påny. Ballastdyngen blev samlet og en række andre mindre oprydningsopgaver blev klaret efter kaffepausen. Lars og Benjamin kastede sig over en, ved første øjekast, umulig opgave, men efter nogle kraftanstrengelser supleret med WD40 og olie, fik de bremsetrækket på vores nye Faxe-tipvogn løsnet og vognen rullede let frem og tilbage på sin sporramme.

Lars læsser grus på Brandhøj. Med grusdyngen væk blev arealet afrettet og området foran hallen er dermed blevet mere ryddeligt.

Benjamin bakser med bremsen.

Efter en dag med afvekslende vejr, der skiftede fra regn til sol, fra varmt til koldt og blæsende lakkede arbejdsdagen mod enden. Vi samlede vores grej sammen, kørte til Hedehusgård og rangerede på plads. Vi er klar igen på lørdag kl. 10.00, hvor arbejdstoget kører ud på banen til opgaver i den friske luft.