Ugens OBS!

Maskinchefen vil snart udsende referat fra mødet lørdag 30/1 i Maskinafdelingen. Det var et godt møde og vi fik vendt mange emner. Der var bred enighed om planerne for året og der er skruet lidt op for ambitionsniveauet. Som det første på planen, bliver løft af Da7 for revision af undervognens

Continue reading

Særmelding: Kenneth har fundet guf fra Java!

Hej alle bloggere. Se disse u-tubes fra Java. Det er sukkerbanemateriel, der bliver udnyttet fuldt ud. Måske skulle Bafd besøe dem og lære, hvordan et rigtigt sukkebanespor skal lægges… Sugar mill railways of Java; Episode 1 : Tersana Baru Sugar mill railways of Java; Episode 2: Jatibarang Sugar mill railways

Continue reading

Ugens OBS!

HUSK Møde i Maskinafdelingen på lørdag 30/1 kl. 13 i Damp á og vær med til at planlægge årets aktiviteter! Med denne nye Mafd-blog, så har du mulighed for at komme med dine kommentarer til ugens udgave af ”Nyt fra Mafd” Jeg vil også lægge hele året 2009 ind i

Continue reading

Nyt fra maskinafdelingen #04-10 25/01:

På D13 fortsatte Jan og Per Børge med at få tilpasset mekanikken til bremsepedal og håndbremse. Det går meget snært, så det skal tilpasses noget. Konstruktionen er ikke helt ideel, men ser ud til at være udført som det muliges kunst. Dernæst fortsatte de med at få placeret banerømmerne –

Continue reading

Nyt fra maskinafdelingen #03-10 18/01

Jan fik i lørdags bl.a. udskiftet 40 Amp. til en 70 Amp. automatsikring, så nu kan M24 igen starte. Et større hold arbejdede så videre med D13. Revers-gearstangen med medfølgende kardanled blev monteret. En ny trækstang til bremsetrækket blev fremstillet. Carsten tilpassede med koldsaven hjørneforstærkningerne, der var blevet for korte

Continue reading

Nyt fra maskinafdelingen #02-10 11/01:

Per Børge og Jan måtte ud i endnu en runde på M24. Automatsikringen slog ud ved startforsøg og det på trods af, at det defekte gløderør blev udskiftet sidste gang. Forsøg, beregninger og målinger på M23, gjorde dog at en mistanke om en for lille sikringsværdi (40A) blev bekræftet og

Continue reading

Nyt fra Maskinafdelingen #1-10 04/01-10

Heldigvis var der blevet tændt for varmen på værkstedet i god tid. Frosten har fat i Danmark.Villi og Per Børge fortsatte sidste mandags fejlsøgning på M24; det viste sig at være et af de nye gløderør, der kortsluttede i 3 cylinder. Carsten og jeg fortsatte fremstillingen af nye koblinger; de

Continue reading

Milepæl i restaureringen af D13

Det stolte hold efter montagen af motor i D13

Continue reading

Nyt fra Maskinafdelingen #54-09 28/12-09

Kenneth A. og Lars gik videre med facilitetsforbedringerne på loftet. Det blev til en færdig indervæg og loft rundt kabinen. Gulvet er klart. Jeg fortsatte fremstillingen af nye koblinger; der blev boret mange huller – men de bliver nok ikke færdige før til næste år. På D13 fremstår motoren nu

Continue reading

Julehygge 21/12-09:

Kenneth A. og Lars gik videre med facilitetsforbedringerne på loftet. Vi andre spiste ævleskiver og drak en dejlig varm gløgg og så gode togfilm. Rigtig julehygge for tog tosser som os!

Continue reading

Nyt fra Maskinafdelingen #53-09 14/12-09

Kenneth A. gik videre med facilitetsforbedringerne på loftet. Det blev til en færdig indervæg rundt kabinen. Mens Villi afventer muligheden for test af generatoren efter kørselen, blev radioen i M9 tjekket igen. Den virker… Lars og jeg fortsatte fremstillingen af nye koblinger; der blev boret mange huller – men de

Continue reading

Nyt fra Maskinafdelingen #52-09 07/12-09

Kenneth A. var første mand på posten denne aften og havde brugt tiden flot på en grundig rengøring af Damp a´, hvorefter han gik videre med facilitetsforbedringerne på loftet. Med fint genbrug af træ fra vognhalsbyggeriet, blev skelettet til en væg rejst rundt kabinen. Villi har tidligere testet dynamoen med

Continue reading

Nyt fra Maskinafdelingen #51-09 30/11-09

Carsten, Morten og Bjarne gik videre med M23: endelig var den bestilte snittap til 24mm fingevind ankommet 1 måned efter bestillingen. Med den kunne gevindene i rammen blive skåret op. Med Lars´s nyfremstillede bolt blev bagakslens bundstykke derefter fastgjort. Så blev der hældt 15 l gearolie på gearkassen igen, så

Continue reading

Nyt fra Maskinafdelingen 23/11-09

Lars skriver: Hej Redacteur. Naturligvis er der nyt fra mandagen – om end jeg kun lige var kort forbi i går; D13’ kardanakslen påmonteres i går, hvorefter det viste sig det ene motorophæng havde for stejl anlægsvinkel, ligesom også dettes højde skal tilpasses ca. 7mm. Herefter resterer de 2 forreste

Continue reading

Nyt fra Maskinafdelingen 20-22/11-09

Der skete sgu noget denne weekend: Fredag eftermiddag konstaterede jeg man var ved at lægge allersidste hånd, på ovenlys-inddækningen mod nord, ligesom den manglende del af taget, samme steds, netop var blevet lagt. Fik så oplyst, at de ville montere døre lørdag formiddag, og det derfor var mer’ end en

Continue reading