Nyt fra maskinafdelingen #13-14 17/3:

Denne aften fik vi drukket lidt mere kaffe end arbejdet J Vi fik besøg af de to Blovstrødder Rasmus & Rasmus og af Niels, der skulle gennemgå noget materiale med Per Børge. Mads og jeg fik dog malet lidt stumper til Da7. Således gik aftenen fint for de 9 fremmødte,

Continue reading

Nyt fra Bafd 15-3-2014

Lørdag fik vi lagt det sidste spor i vognhallen, der nu rummer knapt 340 meter spor. Det blev behørigt fejret med lidt boblevand og en lagkage medbragt af Mikkel. Alt arbejde er dog ikke helt afsluttet endnu, da der skal suppleres med lidt grus mellem nogle af sporene og lægges

Continue reading

Nyt fra maskinafdelingen #12-14 5 og 10/3:

I onsdags var Redacteuren også forbi Gården, hvor Mogens og Carsten arbejdede på en prototype på en låge til C1 og C2. Da dagen var slut, kunne man teste funktion og holdbarhed på lågen. Det ser ”lågende” ud. Jeg fik afrenset og grundet bremsebukken fra Da7 mm.  Imens fik Bo

Continue reading

Nyt fra Bafd 8-3-2014

Foråret er kommet til Hedeland og det havde lokket 10 mand frem til arbejde i Baneafdelingen. På Brandhøj arbejdede vi videre med vognhallen både indendørs og udendørs. Udendørs fik vi lagt fliser foran de to døre, der fungerer som normal adgangsvej til hallen. Indendørs fik vi færdiggjort spor 105 nord

Continue reading

Nyt fra maskinafdelingen #11-14 3/3:

Spiderfighter i action Spiderman var på besøg… Med den nye støvsuger, som Lars har medbragt, gik Redacteuren på jagt efter spindelvæv i hele Damp á og omegn og håber ikke jeg ved den lejlighed har fjernet nogens husdyr J  Caborundum-tilpasning af ventilsæde  Motoren på M24 fik fortsat fuld opmærksomhed med justeringer

Continue reading

Nyt fra Bafd 1-3-2014

Kalenderårets første forårsdag var ikke specielt forårsagtig, så vi arbejdede indendørs i vognhallen på Brandhøj, hvor sporlægningen nu nærmer sig afslutningen.Klemt inde mellem de øvrige spor mangler vi nu kun at anlægge 2 spor med sporvidden 785 mm og en længde på 2×17,5 m. En rimelig simpel opgave, som dog

Continue reading

Nyt fra maskinafdelingen #10-14 24/02:

Motoren på M24 har nu været nærmest adskilt helt og der er heldigvis ikke fundet tegn på yderligere skader på hverken knastaksel eller tandhjul. Bjarne, Per og Lars gik derfor denne aften i gang med atter at montere akslen og sætte tandhjul i rette positioner. Der er kommet reservedele, men

Continue reading

Nyt fra Bafd 22/02-14′ + div. opsamling

Lørdagen bragte komplet etablering af spor 104 i hallens nordende i hus.Dette foregik effektivt med stor anvendelsesgrad af den hydraulisk mekanisering herfor, og mens sporet efterfølgende blev understoppet hurtigt af blot 2 deltagere, fortsatte resten af holdet med omrangering og udkørsel i tipvogne inde fra hallen af overskudsballast, til udenfor

Continue reading

Nyt fra maskinafdelingen #09-14 17/02:

Bo og Lars havde brugt det fine solskinsvejr til at hente en del af det træ, som vi havde efterladt langs sporet fra vores oprydning efter Allan og Bodils hærgen. Det kommer nu til at gøre gavn som optændingsbrænde i damplokomotiverne.  Mikkels nye, flot askekasse til Da7 Mikkel kom med

Continue reading

Nyt fra Bafd. 15/2-14′

Dagen blev et glædeligt fremskridt i retning af færdiggørelse af 785mm-sporene i magasinhallen hvor7 mand deltog på en konstruktiv og hyggelig dag i vognhallen.  Spor 103 blev spigret og justeret, og ballast her udlagt præcist med grab påsat sider, hvorefter “edderkoppen” – den 4 benede hydrauliske spor-understopper blev anvendt–hvorved samtidigt

Continue reading

Nyt fra maskinafdelingen #08-14 10/02:

Et møde i Mafd er en alvorlig sag… Maskinchefen havde indkaldt til møde i afdelingen, så vi kunne diskutere årets arbejder og udarbejde oplægget til årets arbejdsprogram, der som bekendt er opdelt i en raket af tre trin. Det sendes derefter til godkendelse på Generalforsamlingen. Vi måtte jo konstatere at

Continue reading

Nyt fra Bafd 8-2-2014

Dagens første opgave bestod i ophængning af sommerens køreplaner på Sølund station og Stenager trinbræt. I vognhallen på Brandhøj arbejdede vi derefter videre med at ballastere og understoppe de to første 785mm spor på nordsiden af skydebroen. Ballasten fik vi fra udgravning til de næste par spor, men ved selve

Continue reading

Eisenbahn-Romantik: Så fandt vi et guld-link!

Gennem mange år har Per været så venlig at optage og medbringe optagelser fra SWR´s fine jernbaneprogrammer. Det må han meget gerne blive ved med! Men i ventetiden på næste hygge-filmaften, så er her et link til Eisenbahn-Romantik hvor man kan se eller gense en mængde dejlige udsendelser af hver ca. 30

Continue reading

HUSK! Der er aktivmøde i maskinafd mandag den 10 feb. kl 19.00 på Hhg.

HUSK! Der er aktivmøde i maskinafd mandag den 10 feb. kl 19.00 på Hhg. dagsorden : Arbejder frem til generalforsamlingen indkomne forslag Maskinafd. ønske til en 3 trinsplan der skal fremlægges på generalforsamlingen. Vel mødt! mvh  Kenneth P. MaskinchefMaskinchefen har også fundet dette link til en Ungarsk bane. Flot video!

Continue reading

Nyt fra maskinafdelingen #07-14 03/02:

For at beskytte hydraulikmotor og andre dele på gravemaskinen, er der indkøbt en slyngkobling, der skal forbedre og minimere tilbageslaget, når vibratoren på den 4-benede svellestopper (”Edderkoppen”) kobles ind. Lars skulle dog lige modificere målet i koblingshjulet til den rette størrelse kilerem. Det lykkedes dog ikke ham og Mads at

Continue reading