Nyt fra maskinafdelingen #39-14 6/10:

Siden sidste mandag har flere hold fortsat arbejdet med No.3, Vildmosen. Den står nu løftet med forreste hjulsæt afmonteret, så gennemføringen til fjederstokkenen kan blive tætnet. Kedlen står nu udenfor og røgkammeret er hugget af med en ildøkse 😉  For at få plads til 1684 med alle delene ude i

Continue reading

Nyt fra Bafd 4-10-2014

Lørdag fortsatte svelleudskiftningen på Sletten. Onsdagsholdet havde trukket halvdelen af spigerne op og desuden havde vi forboret en del af svellerne, så forventningerne til dagens produktion var store.Boreprocessen blev yderligere forbedret i løbet af dagen og fik produceret 55 ekstra sveller udover dem, der skulle bruges til at nå frem

Continue reading

Bafd. & Mafd. -onsdagsholdene

Onsdag var vi 5 mand på banen og forberede lørdagens svelleudskiftning på strækningen på Sletten op til kvægristen, ved spigrer-optrækning på hver 2. svelle. Arbejdet gik let ved anvendelse den nye letvægts-værktøj, til optrækning af den første, hårde distance – ca 2 cm, således næste værktøj – kobenet der trækker

Continue reading

Nyt fra maskinafdelingen #38-14 29/9:

Et flittigt Fredagshold har nu fået adskilt Vildmosen i mange dele, som ligger fint pakket i roevogn 1684. Kedlen er anbragt på deplorider, så den er lige til at køre ud på en lastvogn til Tyskland. Først skal røgkammeret dog aftages, hvilket ikke er en helt lille opgave… Bagefter skal

Continue reading

Nyt fra Bafd 27-09-2014

Lørdag fortsatte vi svelleudskiftningsarbejdet på Sletten med et hold på 6 mand. Oprangeringen var forberedt sidste lørdag, så vi kom hurtigt i gang med det egentlige arbejde. Efter et par timer var rutinen indarbejdet og vi fik udvekslet 73 sveller foruden boret og fordelt yderligere ca. 40 sveller. I ugens

Continue reading

Drone-optagelser af tog i Hedeland

Vi kørte en særligt særtog den 7/7/14 med Engelske jernbane entusiaster og der var Benny Kühnell ude med sin video-drone og optog denne fine lille film.Jeg fik ham med mit kamera, mens han fik mig 🙂 Se også Bennys film fra plantogs-søndagen den 14/7 her: Begejstrede englændere med toget Video-dronen i aktion Benny

Continue reading

Nyt fra maskinafdelingen #37-14 22/9:

Den gamle kedel trænger til ferie og skal en tur til Tyskland… Peter var tyvstartet på mandagens arbejde, da vi andre kom til Gården J Det er fortsat opgaven med at frigøre kedlen på No. 3 – Vildmosen, der står på programmet. Onsdagsholdet havde afmonteret førerhuset og anbragt det på

Continue reading

Nyt fra Maskinafdelingen 15-9-2014

Peter har sendt følgende beretning fra lørdagens arbejde med at adskille Vildmoselokomotivet, så kedlen kan sendes til Tyskland for opmåling og efterfølgende fremstilling af en ny kedel.“”I går arbejdede Bo og jeg videre på Vildmosen. Vi brugte det meste af formiddagen på at afmontere kraftdamprørene og spilddamprørene, derudover blev der

Continue reading

Nyt fra Bafd 20-09-2014

I dag har vi taget hul på efterårets store svelleudskiftningskampagne. I første omgang udskifter vi alle sveller i kvægfolden og trods lidt opstartsproblemer og andre opgaver kom vi godt fra start, selvom vi kun var 5 mand. 48 sveller blev skiftet og fremfor alt fandt vi ud af, hvordan arbejdet lettest

Continue reading

Nyt fra maskinafdelingen #36-14 15/9:

Da7 blev rigget ned i søndags og det arbejde blev fortsat her om mandagen. Aftenen indeholdt atter en omgang rangering, idet den nu samlede GM32 skulle retur til vognhallen og 1684 med tilbage som opbevaringssted for alle de dele, der nu skal til at skrues af No 3; Vildmosen. Rangeringen

Continue reading

Sidste køredag i K14s:

Dagen startede med et regnskyl af de helt store, mens vi stod i vores remiser og betragtede udsigten til de voksende vandpytter og tomme tog. Kort før afgang holdt regnen op og motortoget kunne køre et tørt sæt vogne til perron. At der kun var 4 passagerer med undrede ingen…

Continue reading

Nyt fra Bafd 13-9-2014

Lørdag arbejdede vi videre med at forlænge sporet bag om hallen på Brandhøj til det eksisterende spor langs skinnestakkene. Det krævede en hel del oprydning og tilpasning på stedet og et par heftige regnbyger gjorde, at vi ikke fik arbejdet helt afsluttet, og derfor må forsætte på et andet tidspunkt i

Continue reading

Nyt fra maskinafdelingen #35-14 8/9:

Carsten og Mogens havde brugt eftermiddagen på at montere den forreste puffer på M30. Det ser godt ud. Jeg regnede med at jeg så skulle male den, men i stedet ændrede vi planer og tog fat på en anden af opgaverne fra opgavelisten; nemlig at få vognkasse og ramme sat

Continue reading

Beretning om Særtog, Bafd og Mafd-nyt ud i et for den 6/9:

Der var oprindelig tinglyst to særtog denne lørdag, men desværre blev det ene aflyst grundet sygdom, så den eller veltilrettelagte togplan fik et stort hul i midten… Vejret var til gengæld godt og vores første hold gæster på 28 deltagere var klar til ombordstigning, da vi kørte til perron lidt

Continue reading

Nyt fra maskinafdelingen #34-14 1/9 – Maskinafdelingsmøde:

Onsdagsholdet har fået boret klods nr. 2 til brug for puffer til M30 og Carsten fik denne mandag monteret den første tunge ”mellemplade” på lokomotivet. M30 er snart klar med det nye puffertøj, så den kan blive godkendt og sendt i arbejde til Baneafdelingens svelleudskiftningsprojekt. Derefter var der indkaldt til

Continue reading