Materiel i drift

Lokomotiver og vogne vi råder over, er samlet helt tilbage fra klubbens start i 1975. HVB ejer størsteparten af lokomotiver og vogne der udgør grundstammen i materielparken og de der benyttes til fremførsel af planlagte tog i kørselssæsonen samt særtog året rundt.

En del af lokomotiverne er i privat eje, men fælles for disse lokomotiver er at de er i Industribaneklubbens varetægt på låneaftaler, så længe de er stationeret på banen.

Vedligeholdelsen af materiellet står Industribaneklubbens medlemmer for at gennemføre.

Da 7, damp.

Fabrikat: Henschel & Sohn A/G, Kassel, Tyskland. Byggenr. 18449 Byggeår: 1921 Akselfølge: Dt Vægt: 16 t Kedel: 13 atm. Ydelse: 80 Hk. Ejer: Danmarks Tekniske Museum, Helsingør. Historie: Leveret til A/S De Danske sukkerfabrikker, Assens sukkerfabrik, Fyn. Overførtes i 1934 til Maribo og i 1935 til Sakskøbing hvor det kørte til banen nedlagdes i 1966. IBK fik i 2002 fremstillet en fabriksny kedel til Da 7.

M 24, diesel/elektrisk

Fabrikat: Nakskov sukkerfabrik, Nakskov, Danmark. Byggenr. ? Byggeår: 1962 Akselfølge: C, ingen flange på midterste hjulsæt. Vægt: 12 t. Motor: 4 cyl deutz F4M716. Ydelse: 102 Hk. Banemotor: 75 hk. Ejer: Hedelands Veteranbane. Historie: Bygget i eget værksted ved A/S De Danske sukkerfabrikker, Nakskov sukkerfabrik, Lolland. Solgt til jernhandler ved nedlæggelse af banerne i 1968.

M 25, diesel/elektrisk.

Fabrikat: Frichs, Århus, Danmark. Byggenr. 656 Byggeår: 1959 Akselfølge: D Vægt: 16 t Motor: 8 cyl diesel, 8115 CC. Ydelse: 135 hk, banemotor 108 hk. Ejer: Hedelands Veteranbane. Historie: Leveret til A/S De Danske sukkerfabrikker, Sakskøbing som E4. Overflyttedes til Nakskov sukkerfabrik som nr. 25. Kørte på det omfattende roebanenet mellem avlere og fabrik. Solgt til jernhandler ved nedlæggelse af banerne i 1968. Gennemgik i 2016 en gennemgribende renovering af både dynamo og dieselmotor.

All Rights Reserved