Sommertoget kører igen fra 19. maj til 15. september

  • Dansk
  • Deutsch
  • English (UK)

Nyt fra maskinafdelingen #45-14 24/11:

Efter en hyggelig julefrokost i fredags med 21 fremmødte, så havde vi da nok at tale om denne mandag aften.
Julefrokosten 2014. En hyggelig aften med god mad og drikke.








Arbejdet med klargøring af M21 fortsattes. En ældre industristøvsuger blev sat i stand, så den kunne suge motorrum og førerhus helt rent i en gunstig kombination med trykluft. Jeg er sikker på, at min mor ville have været stolt hvis mit teenage-værelse havde været lige så rent 😉
Lokomotivet er i forbløffende god stand trods de mange års henstand.
Jan og Bjarne fik genmonteret motorlågerne, så lokomotivet sidst på aftenen nærmest blot ventede på en prøvestart. Se videoen af en prøvestart her >   (Tak til Kenneth P)
Jan fik også afrenset motorrumslåger til M15 i sandblæseren, mens flere med Per i spidsen arbejdede på at genetablere korrekt lygteføring på M45, hvilket blev afsluttet sidst på aftenen.
Vi fik arbejdet til sent denne aften med 6 mand forbi værkstedet.

Førerpladsen i M21
Bag sædet er den ene af de to tryklufttanke til start af motoren
Motorrummet støvsuges (vis det ikke til Bjarnes kone!)

Per får kablet til lygterne på M45



Bonus-info om typen som M21 Deutz:
3-cylinderet, 4-takts Diesel på 75hk med et brændstofforbrug på ca. 10 l diesel i timen.
Kunne bestilles leveret med en tjenestevægt på 9, 10 el. 12 t.
Hastighed 4, 7, 11 og 17 km/t

Trækkeevne på krogen 277t  (2.770 kp)

Skriv en kommentar