Nyt fra maskinafdelingen #44-14 17/11:

Denne aften gjaldt det klargøring af den næstsidste maskine fra sidesporet med 785mm maskiner. (Den sidste er 600mm)
Det er M21, som er en maskine bygget hos Deutz i 1939-40. Den formodes at have deltaget i byggeriet af de omfattende befæstningsarbejder på Vestkysten. I 1948 kom den til cementfabrikken Dania ved Assens, der ligger ved Mariager Fjord, hvor den kørte mellem kridtgraven og fabrikken indtil 1977, hvor 785 mm banen blev nedlagt. Efter et ophold hos en maskinhandler kom den til HVB i 1983. Lokomotivet vejer 8 tons og har en Deutz A3M420F 3 cyl. vandkølet diesel på 75 hk. Kraftoverførselen er via en mekanisk gearkasse, men med hydraulisk skift. Kraften overføres til en blindaksel, der er placeret mellem hjulene.
Rundt i Europa findes der stadig nogen velbevarede eksemplarer af dette lokomotiv og det er da også på listen over mulige renoveringsprojekter hos os. Det findes også i en normalsporet udgave som rangerlokomotiv, men med en 4- cyl motor på 100 hk.
Som med de andre lokomotiver, så gik Mads og jeg i gang med en omfattende afskrabning og trykluft-blæsning af alle flader, så der ikke er mos, jord, vådt træ og andre materialer, der kan holde på fugten. Bagefter kom det indendørs for losning af bremse og rengøring af motorrum, men lågerne i den ene side er rustet godt fast og skal løsnes med grovere værktøj.
Det var en fantastisk oplevelse at åbne ind til førerrummet, som har været uåbnet længe. Spindelvæv og maling hang fra loftet, men selve instrumenteringen og førersæde står i fin stand, som var lokomotivet henstillet i går.






 Per arbejdede videre med lygter og elektrisk arbejde på Jenbacheren, mens Carsten  og Jan gik i gang med renovering af motorlåger til M15 mm.

En fin aften med 5 fremmødte.
Hydraulisk skifte af mekanisk gearkasse

Deutz A3M420F 3 cyl. vandkølet diesel på 75 hk

mange lok på række. De kunne lige være der