Sommertoget kører igen fra 19. maj til 15. september

  • Dansk
  • Deutsch
  • English (UK)

Nyt fra maskinafdelingen #40-18 22/10:

Der skal tænkes grundigt over, hvordan man får sammenføjet fløjtens bund og top, så det bliver pænt arbejde!

Efter en veloverstået uge med fyldte efterårstog på banen og med et fint besøgt Bliv-Aktiv-dagen i lørdags og et flittigt Onsdagshold, der har fået løftet og transporteret motoren fra D10 ind på motorværkstedet, så var der nok at tale om og gå i gang med denne aften. Motoren står nu solidt placeret på det nye motorstativ og motorholdet (denne aften Jan, Per Børge, Bjarne og Hans) gik effektivt i gang med at fjerne løsdele fra den. Der er en forventning om et fastsiddende stempel, så det bliver interessant at se hvor galt det står til.

I Snedkerværkstedet blev der kigget på stakken af terrassebrædder, som skal udskæres til sædelister på de nye bænke til C523. Desværre er brædderne noget skæve, så der skal tænkes en del over udskæringerne. Heldet er, at vi har de bedste folk på sagen 😊 Bo fortsatte arbejdet med samling og tilpasning af askekassen, der indtil videre kun er hæftet sammen, så den stadig kan adskilles, hvis det skulle blive nødvendigt. Der blev også tid til at se på reparationen af Superfos-fløjten sammen med Niels, som desuden fik fremstillet en testopstilling til lodning af disse dele. På vognværkstedet fik Carsten og Kjeld skåret endnu flere dele til C523´s tag. Bagefter fik de flittige folk fortsat arbejdet fra i lørdags med at få samlet og hæftet delene til den nye batterikasse til E28, samt monteret de sko, der passer på rammen – og hvorigennem der kan monteres låsebøjler. Hans fik derefter genmonteret testbatterierne og tilsluttet en ny 48 V lader, der kan lade intelligent på akkumulatorerne, så spændingen holdes godt vedligeholdt og holder længere.  Jeg anvendte første del af aftenen på at nedtage de nye U42-reklamebannere og derefter fik jeg malet mere sort i førerrummet på Superfos-lokomotivet. Nu mangler blot 2. gang grønt på nederste del af indervæggen – og så resten…

Vi var 12 medlemmer på Gården denne aften – men der er stadigvæk plads til et par af de flinke folk, der var på rundtur til Bliv-Aktiv dagen og udviste stor interesse! Mon ikke de kommer forbi en dag?

De nye skinner til batterikassen på E28 prøvemonteret og låst fast. Det passer perfekt

Bannerne for Efterårstogene nedtaget efter et par dages tjeneste. 
Næste år kan de komme op tidligere 😉
Bur-Wain motoren fra D10 før der bliver afmonteret dele >

Et noget tomt D10 bliver stadig iagttaget af folkene bagved!

De noget skæve brædder iagttages og vurderes også… 
Mon ikke det lader sig gøre at få nogle gode lister ud af dem – trods alt 

Med E28´s batterikasse som baggrund prøveloder Niels et par rørstykker

E28 får testet en ny lader, der senere skal fastmonteres

Samlingen af udskåret jern på C523´s ramme er vokset betragteligt!

Sidst på aftenen holdes der et AdHoc-værkstedsmøde om de næste skridt på C523

Og sidst på aftenen er der ikke mange løsdele på D10´s motor…

Skriv en kommentar