Sommertoget kører igen fra 19. maj til 15. september

  • Dansk
  • Deutsch
  • English (UK)

Nyt fra maskinafdelingen #28-18 16/7:

Der planlægges hvordan E28 bedst vendes rundt…

Vi startede denne aften stille og roligt på Løgnebænken, for det var en meget varm aften… Efterhånden var vi 10-12 folk samlet, og så kom der en kande kaffe på bordet. Men efterhånden havde vi planlagt opgaven med at få vendt E28 i teorien og så samledes vi alle om den opgave.

E28 har ligget på ryggen, mens der er blevet monteret aksler, hjul, motor og gear. Nu var tiden kommet til at vende den rundt og der er ikke rigtigt plads til løftemaskineri. Vi brugte derfor et par solide vippestænger og fik lokomotivet – der pt. vejer omkring 400 kg – vendt i løbet af et par tag og til sidst stod E28 på egne hjul igen. Nu begynder næste del af renoveringen, som består af en masse montagearbejde, men også at få repareret og monteret de sfæriske lejer til kobbelstængerne. Kenneth og jeg fik også hentet et par vogne mere, der skulle efterses. Det var C210 der stod for tur denne aften og næste gang bliver det C379 – men så er den omfattende opgave også snart afsluttet for i år. Undervejs fik jeg også grundet en del inde i førerhuset på Superfos-maskinen, så det går fremad. Erik og Martin fik også sat bue 12 & 13 i spænd, så mangler der kun en for at der er nok til tag på to vogne. Niels blev færdig med sin egenkonstruerede, smarte skærm til fræseren. Den kan vippes og vinkles i mange positioner og vil forbedre sikkerheden under fræsearbejde. Den kan med sin T-klods let flyttes til andre maskiner. Så der blev atter en mandag syslet rundt på hele Gården…
C210 og C379 hentes lige først til vogneftersyn

Vores første tag fik E28 vendt fint på siden
Næste tag bragte den på ret køl oven på pallen

og med de sidste bette nøk fik vi fjernet opklodsningen

Der smøres lim på begge flader af træet og de samles i en stak…

– så spændes der fra midten og ud og så skal det tørre til næste uge.

Ny, praktisk beskyttelsesskærm til fræseren af eget design.

Meget sidst på aftenen var kanterne blevet grundet i førerhuset…

Skriv en kommentar