Sommertoget kører igen fra 17. maj 2020

  • Dansk
  • Deutsch
  • English (UK)

Nyt fra maskinafdelingen #14-17 03/04:

Røgkammer, ventiler og skorsten nymalet


På No3 sker der en masse. Nu er de fleste tilslutninger til amaturet på plads og styring og regulator sidder der også. Bo drejede et par nye stag til den lille ”Tagrende”, der optager dryp fra prøvehanerne og fik den monteret. Bagefter kom askekassen frem, så Bo og Peter kunne måle og optegne kassen til brug for fremstilling af en ny. Jeg fik samtidig malet skorsten, sikkerhedsventiler og røgkammer, samt røgkammerdør med varmefast sort endnu en omgang. 
Optegning af askekasse direkte på computer
en halv askekasse

Motorholdet fik prøvekørt motor til M4 endnu en gang i onsdags, så nu er den snart klar til at blive genmonteret i M4. Dog skulle gearkassen først afrenses og grundes, så den også bliver flot malet rød på onsdag. Mikkel fremstillede en ny dækplade ind til koblingshuset, da den oprindelige er bortkommet for 25 år siden. Der blev desuden afrenset og grundet flere smådele, så det hele snart kan samles.


Afrensning af gearkassen til M4



Dækpladen skal sidder under motoren lige ved koblingen
Se hvor fint den sidder 🙂


Carsten fik T1 over graven, så bremserne kunne blive monteret. Det er en lidt spøjs ”rem-bremse”, men nu sidder den godt og rigtigt i den ene af enderne. Hans og jeg fik afrenset og grundet pufferne til begge ender. De var hårdt ramt af rust på bagsiden, så nålebankeren måtte frem for at komme godt i bund. Lige nu ser det da ud til at vi nok kan nå at blive klar med det meste til jubilæet med den fart vi har i værkstedet for tiden. 9 mand i
aktion denne smukke solskinsaften!


T1 ude i solskinnet på vej mod graven – uha…
Så fik jeg osse prøvet en nålebanker… derefter afrensning af gamle grater på puffer til T1
Montage af bremser på T1

Skriv en kommentar