Nyt fra maskinafdelingen #09-15 09/03:

Gearkassen fra T1 inspiceres

Denne aften blev der arbejdet på T1 på flere fronter: Jan og Per fik adskilt gearkassen, tømt lidt vand ud og afrenset den grundigt. Det så heldigvis ikke ud til at der var rust og tænderne var fine. Den kunne derfor samles igen. 

Gearets træk-aksel med kædetandhjulene og de famøse lejer.
– en svejst reparation afsløres


Noget mere besvær blev der med den store trækaksel med kædetandhjulene fra gearet; for at adskille den blev det i onsdags nødvendigt at varme akslen. Lejerne skal derfor af, da pakningerne kan være defekte. Tandhjulene blev derfor forsøgt taget af med en aftrækker. De sad fast! En slibning på aksel-enden afslørede, at der er udført en reparation, hvor en stift er svejst på aksel og tandhjul. Carsten, Gert og Lars forsøgte derfor i drejebænken – uden held hvorefter søjleboremaskinen må tage over. Det kommer til at koste en ny aksel og en hel del arbejde – men sådan kan det jo gå med de gamle sager vi roder med… 

Et par “dobbeltflangede” Pedershaab hjulsæt. Men med masser af gods i…

Peter og Kenneth kiggede desuden på endnu et muligt sæt hjul, der kan drejes af og anvendes til M9.

Røgkammervuggen grundet og rusten fjernet på dækket.

Jeg fik afmonteret, afrenset og grundet røgkammervuggen fra No 3. Således kom vi 8 fremmødte videre med de på lørdagens generalforsamling vedtagne planer J