Næste tog i skolernes efterårsferie! Og juletog i december!

  • Dansk
  • Deutsch
  • English (UK)

Nyt fra maskinafdelingen #05-19 09/02:

I lørdags var der møde i Mafd, hvor udført arbejde i 2018 blev gennemgået og opgaverne for 2019 listet op og prioriteret i Etape 1, 2 og 3. Så er det klart til fremlæggelse og vedtagelse på Generalforsamlingen den 2/3. Det var et fint møde med 10 fremmødte og livlig debat.

Inden mødet var vi et par stykker, der fik arbejdet videre og malet på delene til E28.

Et par nygrundede smådele ligger på rammen af C523 – mens der drøftes hvordan den noget større opgave med at grunde rammen bedst gribes an… 
Mandag aften var det så tid til at fortsætte arbejdet med maling af E28s mange dele; først skulle dog grundes på de bogiedele, som Kjeld fik afrenset sidste mandag. Carsten fik afmonteret de nye prøvemonterede banerømmere fra E28, så de også kunne blive grundet. Den næste opgave for Carsten, Kjeld og mig blev at opskære en dejlig stor stabel engangspaller, som vi havde fået lov at få fra de flinke staldbyggerfolk. Det blev til en hel del ture med trillebøren. Undervejs fik Hans opgaven med at reparere lyskilden, der pludselig valgte at opgive sin simple tjans… Nu er der fint med optænding til damperen, når sæsonen går i gang til maj. I snedkeriet var Vinter & Vinter tilbage og fik bl.a. færdiggjort værktøjsopbevaringskassen, hvorefter de kastede sig over tilpasning af vognsiderne. Carsten gav en hånd med transporten fra værkstedet. Lars O. reparerede værktøj fra Lars og jeg fik malet batterikasse, låg og ballastplader til E28, mens Carsten og Kjeld fik monteret den nye front og pufferplade. I motorværkstedet fik Jan skilt og afrenset oliespaltefilteret fra D10 – der dog skal have en grundigere rengøring af pladerne. Bjarne, Hans og Per fortsatte med samling af brændstofpumperne. Vi var 10 mand på værkstederne denne aften.

Opskæring og transport af optændingsbrænde til damperen
Opmåling og drøftelse af hvilke tilpasninger og  mål de små sidestykker på C523 skal have

Malergalleriet til E28: kasser, låg og plader hænger til tørre, mens man kan se E28 med ny puffer monteret.

Adskilt og næsten afrenset oliespaltefilter til D10

D10-motor med monterede brændstofpumper

Det er vigtigt med dokumentation! 

Skriv en kommentar