Nyt fra Baneafdelingen 16-10-2010

Forrige lørdag arbejdede vi videre med det 3. sporskifte foran vognhallen, og det mangler nu kun montage af trækbukken. Selve trækbukken er blevet gjort bevægelig igen under indsats af en mængde varme og en del velrettede slag med en muggert. Den har næppe været motioneret i de sidste par årtier. Vi startede også med at skære sveller til sporet frem mod vognhallen af det lager som ligger på Brandhøj. I samme omgang bliver der heldigvis ryddet op i dette lager.

I går forsatte vi med svellesavningen, og var nu nået til adskillelsen af et større antal dobbeltsveller. De var efterladt fra tidligere år, da de ofte er meget besværlige at adskille. De er boltet sammen med et par solide bolte, som typisk er rustne, således at de er næsten umulige at drive ud af træet. Vi fremstillede et par dorne, og med diverse snedige opstillinger lykkedes det at skille svellerne ad, så de kunne bruges i sporet. Bemærk i øvrigt den samtidige pibeføring på billedet.

Med Salta gravemaskinen fik vi hentet skinnerne frem til de to spor mod vognhallen. Det er lettere efterfølgende at justere sporet lidt op end at sænke det, så for at være sikre på at komme under portene besluttede vi at grave lidt af foran portene.
Vi tildannede nogle overgangslasker mellem de to skinnestørrelser, og sidst på eftermiddagen var der lagt spor frem til den ene port.
Hilsen Steffen