Sommertoget kører igen fra 19. maj til 15. september

  • Dansk
  • Deutsch
  • English (UK)

Nyt fra Bafd 14-11-2015

Vores stoppemaskine er kilden til mange mekaniske udfordringer, men samtidig er den jo uundværlig, da alternativet er mange timers arbejde med tryklufthamre eller endnu værre, håndstopning med hakker. Stor respekt for dem der gjorde dette hver eneste dag for 50-60 år siden.

Lørdag startede vi med understopning ved “Knallertvejen”, hvor vi løfter sporet i flere etaper. Efter ganske få sveller lykkedes det maskinen at løfte sig selv af sporet og så gik der lidt tid med at få den på plads igen. Herefter ville den ene motor ikke køre ordentligt, men en aftapning af vand i karburatoren (svømmerhuset) hjalp gevaldigt på dette på dette problem. Efter yderligere 20-30 meters understopning var hydraulikmotoren, som trækker maskinen frem, ved at falde af. Heldigvis kan vi klare de fleste reparationer på stedet, så da boltene, der holder selve vibrationsenheden på plads, efterfølgende knækkede, kunne vi også klare dette.

Trods alle besværlighederne og et par heftige byger kom vi et pænt stykke vej, og der mangler nu kun en dags understopningsarbejde før sporet er klar til juletrafikken.

Steffen

Hydraulikmotoren til fremdrift af maskinen er ved at falde af og en reparation
 er nødvendig (LLZ)

Et mobilt svejseværk kan hurtigt klare den slags problemer. (LLZ)



Så kører maskinen igen (LLZ).

Så er den gal igen. Vibrations-excentrikken på den ene enhed er ved at falde
af pga. knækkede bolte. Endnu en gang blev problemet løst. (OPB)

 

Skriv en kommentar