Sommertoget kører igen fra 19. maj til 15. september

  • Dansk
  • Deutsch
  • English (UK)

Nyt fra Bafd. 11-05-2019

Sommersæsonen nærmer sig og banen bliver i disse uger gjort klar til at yde sit bedste i de kommende måneder. Denne lørdag skulle banechefen gennemføre sit årlige gående eftersyn af banen og Steffen blev derfor kørt til Fem Ege Station med målegrej og notatpapir for at begive sig nord på. Heldigvis skinnede solen fra en næsten skyfri himmel. 

Oprydning i vognhallen giver bedre plads. Kenneth klar til anhugning, Lars i gravemaskinen og Jørgen stand by til styring af pallen.

Resten af de fem mand på dagens arbejdshold tog fat på diverse oprydningsopgaver på Hedehusgård. Stålprofiler blev flyttet fra græsrabatten ved museumshallen til en ny midlertidig placering ved kulgården og vi fik også ryddet op i vognhallen. Imens arbejdede Martin med færdiggørelse af opgraderingen af elinstallationen, noget han blev færdig med ret hurtigt. Efter oprydning drog Jørgen, Lars og Claus afsted til Brandhøj, mens Kenneth fulgte efter i M 30. Lige udenfor Hedehusgård st. mødte vi Steffen, som vi samlede op og tog med syd på. Efter frokost i solen foran opbevaringshallen delte vi os i to hold. Steffen og Claus til ballastfordeling mellem Rubjerg og Flintebjerg, Lars og Kenneth på Brandhøj til diverse oprydningsopgaver på Brandhøj og Jørgen til pendulkørsel med ballast mellem Brandhøj og Rubjerg.

M 30 med tomtog på vej til Brandhøj efter en ny forsyning af ballast.

M 30 returnerer med fyldte vogne på strækningen nærmest Flintebjerg trb., hvor vi allerede har ballastsuppleret.
Vores Salta i færd med at læsse ballastvogne på Brandhøj. Foto: LLZ.

Selvom vores side- og bundtømmende ballastvogne placerer ballasten nogenlunde der, hvor den skal bruges, er der alligevel et pænt stykke arbejde i den afsluttende fordeling af ballast. Claus er her ved at rette ballast ved km. 3,0. Foto: SL.

I smukt vejr kan frokosten godt trække lidt ud. Claus samler kræfter inden eftermiddagens opgaver. Foto: KHA.
Selvom banearbejde er seriøst arbejde, slår vi os af og til løs. Ved flytning af nogle dele til overkørselsanlæg, blev fristelsen til en omgang luftgitar for stor. Til daglig er mændene 49 år gamle og har helt almindelige jobs. Foto: LLZ.

Mens arbejdet med ballastsuppleringen kom i gang, fik Lars og Kenneth startet vores store Salta-gravmaskine. Udover at læsse ballastvogne, når Jørgen ankom med tomme vogne, blev der rangeret så Pedershåb-lokomotivet M 32 (Pedershåb 354/1942) kom ud af hallen. Lars og Kenneth fik med møje og besvær endeligt de to store 500 kg. ballastklodser af 600 mm-maskinen. Arbejdet var påbegyndt for mere end et halvt år siden. Med den store gravemaskine og et udvalg af brækjern og koben lykkedes det endeligt. Et par nye puffere blev fundet frem fra lageret og nu er maskinen klar til afhentning. De næste mange år kan PM-loket ses ved Mønsted Kalkgruber, hvor det er planen det skal udstilles.

Sådan! Ballastklodsen på 500 kg har netop sluppet sit greb i maskinen og lander med et smæld på sporet. Lars havde brug for alle sine kræfter for at skille klodsen fra maskinen. Foto: KHA.

Vi er klar til at løfte Pedershåb-lokomotivet af sporet. Opstillet på svellerne til højre er det nu klar til afhentning. I forgrunden vores nye Schöma-lokomotiv fra Faxe Jernbane.

Ved 17.30-tiden var arbejdsdagen ved at være afsluttet. Vi fik næsten færdiggjort ballastsuppleringen og med oprydningen omkring museumshallen er vi klar til at byde passagererne velkommen til et pænt stationsareal. Vi mangler kun en omgang græsslåning.

Skriv en kommentar