Mandagsnyt-rejseudgaven (opdateret)

Redacteurens foto af Gamla Stan under indflyvningen til Stockholm

Den stakkel redacteur er af sit arbejde sendt til det kolde nord… Sveriges smukkke hovedstad Stockholm. Heldigvis med flot sol og dejligt vejr. En søndagstur til VASA-museet med sporvogn tæller da som en erstatning for en mandag aften. Når nu lejligheden byder sig, så må den nysgerrige da forfølge et nedlagt havnespor på sydsiden af Södermalm. Der er ikke meget at finde om dette spor på nettet, men jeg fulgte det indtil en port foran en gammel tunnel afspærrede mig vejen. Pludselig dukkede tre knægte op over porten og jeg spurgte hvordan de var kommet ind. De berettede at porten i modsat ende stod åben og som den lovlydige borger jeg er, så gik jeg udenom og fandt efter nogen søgen bemeldte indgang og fulgte derefter sporet gennem den ca. 200 m lange tunnel – lidt spændt på om den mon var beboet af nogen. De eneste jeg træf var et par store harer, der åbenbart holdt til der. Jeg fangede en i flugten – med kameraet.

Med en sporvognsbillet til 44 svkr. kan man blive kørt den korte vej til museet.
Om sommeren kører der også veteransporvogne.

En flot model af VASA med originalen bagved…

en sporskiftebuk i sneen



en del af strækningen går under de to travle motorvejsbroer over til Södermalm
Den åbne port inbyder jo til at blive efterforsket…

I den modsatte retning af tunnellen går sporet videre mod Centralsjükhuset
Inde fra tunellen ud mod den lukkede port. Et fint spor…



En af flere harer løber skræmt væk. Beklager jeg forstyrrede.

Jeg håber at de andre i maskinafdelingen har udrettet større sager denne mandag aften end jeg har…

 Man kan læse mere om havnesporet på denne svenske wikipedia-side >

mvh Leif

Update: Dagen efter besøgte jeg tunnelen under Södersjukhuset!
Se havnebanens forløb på dette kort fra 1940>>

Turen fra den ene tunnel til den næste går langs vandet. Oppe højre anes sygehuset

Tunnelindgang ses i skyggen

Den “hemmelige” trappe op til sygehuset! Etableret under 2W-krigen til brug for evakuering og beskyttelsesrum.
Den åbne dør går til et lille “stationsrum” ved siden af.

For enden a tunellen er der bygget en solid mur op over sporet,
men der var et lille glukhul med kig til hovedsporet

Snart ude i solen igen….