Juletoget er kørt i remisen - sommersæson starter 12. maj 2024
Hedelands Veteranbane: Danmarks længste smalsporede veteranjernbane. Vil du med?
Vær med til at få toget til at køre! Det arbejder vi med hele året rundt >
Se mere om medlemmernes arbejde med banen og lokomotiverne
Vi har "Bliv Aktiv-dag" den 20. oktober kl. 15, når dagens sidste efterårstog er landet!
Hedelands Veteranbane Brandhøjgårdsvej 2, 2640 Hedehusene
Danmarks længste smalsporede veteranjernbane på 5 km.
I 2022 kører vi igen sommertog i to–togsdrift med damp- og motorlokomotiver hver søndag fra 15. maj til søndag 11. september, samt 2. pinsedag. Onsdagsaftentoget kører 8. juni, 13. juli og 10. august
Ved udgangspunktet på Hedehusgård st. er der billetsalg, samt en udstilling af smalsporede lokomotiver.
Øvrige dage modtages bestillinger på særtog for grupper på 22 80 08 99 /trafikafdelingen@ibk.dk
Sådan kan du finde vej til, hvor du kan stå på toget.
Find vejTilmeld dig OK-appén! OK giver HVB ekstra støtte på næste afregning
Se mere her >- et område fuld af oplevelser!
Læs mere herHedelands Veteranbaner er drevet af medlemmer, der med frivillig arbejdskraft restaurerer de gamle lokomotiver og vogne, anlægger og vedligeholder banelegemet og kører tog med publikum.
Om klubbenLæs mere om banen og hvad du kan opleve på en tur
Om banenHVB har altid gang i mange store projekter. Heldigvis hjælper fonde og andre med økonomisk støtte
Se vores støtterUdlejer af sommerhuse på Sjælland: Hedelands Veteranbane er et hit på ferien!
Læs anbefalingenVores lokomotiver og vogne
-
Roevogne: Nr: 1684, 1758, 3907
Roevognene på HVB er renoveret så de fremstår som originale vogne, der anvendtes til transport af roer. Hver vogn kunne laste ca. 4 tons roer.…
Personvogne litra C: 210, 260, 379, 411, 523, 827
Alle HVB’s personvogne er opbygget på eget værksted på basis af rammer, bogier og øvrige dele fra oprindelige åbne roevogne, herfra vognnummeret . Alle vore…
Da 7, damp.
Fabrikat: Henschel & Sohn A/G, Kassel, Tyskland. Byggenr. 18449 Byggeår: 1921 Akselfølge: Dt Vægt: 16 t Kedel: 13 atm. Ydelse: 80 Hk. Ejer: Danmarks Tekniske…
M23, diesel/hydraulisk.
Fabrikat: Deutz, Tyskland. Byggenr. 56320 Byggeår: 1956 Akselfølge: B Motor: 4 cyl luftkølet deutz A4L514. Ydelse: 55 Hk. Ejer: Hedelands Veteranbane. Historie:Leveret til cementfabriken “Rørdal”…
D 13, VBV Motorvogn
Fabrikat: Bygget på Vandbygningsvæsenets eget værksted. Byggeår:ca. 1950 Akselfølge: 1A Oprindelig sporvidde: 785 mm Vægt: ca. 3 t. Motor: Fordson, 4 cyl. vandkølet diesel på…
M 25, diesel/elektrisk.
Fabrikat: Frichs, Århus, Danmark. Byggenr. 656 Byggeår: 1959 Akselfølge: D Vægt: 16 t Motor: 8 cyl diesel, 8115 CC. Ydelse: 135 hk, banemotor 108 hk.…
M 24, diesel/elektrisk
Fabrikat: Nakskov sukkerfabrik, Nakskov, Danmark. Byggenr. ? Byggeår: 1962 Akselfølge: C, ingen flange på midterste hjulsæt. Vægt: 12 t. Motor: 4 cyl deutz F4M716. Ydelse:…
Personvogne litra C: C1 og C2
HVB’s nyeste egenproduktion af personvogne er opbygget helt fra bunden på eget værksted 2004-2005 som en længere kopi af C379, der oprindelig var en åben…
3 Vildmosetilsynet No 3, damp.
Fabrikat: Orenstein & Koppel, Berlin Tyskland. Byggenr. 7459 Byggeår: 1921 Akselfølge: Ct, ingen flange på midterste hjulsæt.Vægt: 8,5 t. Hedeflade: 13,5 m2. Risteareal: 0,35 m2…
Melisvogne: Nr: 32, 9, 62
Melisvognene er renoveret så de fremstår som originale vogne, der anvendtes til transport af melissække. De fleste melisvogne der i dag eksisterer, har overlevet som…