Torsdagsbilledet #78

I sommeren 1996 forlængede vi perronen på Stenager trinbræt. Der var brug for en del fyld, da perronen skulle bygges langs bredden af søen nord for trinbrættet. Hedeland gav fyldmaterialet, der lå langs sporet ved det senere Flintebjerg trinbræt. To tipvognskolonner på hver fem-seks vogne kørte igennem en hel dag

Læs mere

Torsdagsbilledet #77

I sidste uges udgave af Torsdagsbilledet så det ret koldt ud. I denne udgave er der stadig minusgrader, men sneen ligger noget højere. Et bevis på, at vi ikke bare sidder indendørs selvom det er koldt. Det er vinter 1995 og vi er på Brandhøj for at hente sveller til

Læs mere

Torsdagsbilledet #76

Efter en del arbejde nåede vi i 2016 næsten i mål med at få alle vores lokomotiver indendørs. Et af de få, der endnu ikke er kommet på plads i opbevaringshallen er M 39, der er en Diema af typen GT10. I 1996 flyttede vi motorvognen fra den ene ende

Læs mere

Torsdagsbilledet #75

Sommerkørslen 2016 står snart foran sin afslutning. For 20 år siden kørte vi også tog hele sommeren, men meget så anderledes ud. Bare se billedet nedenfor. M 25 rangerer en personvognsstamme ud fra vognhalsbanegården med kurs mod perronsporene på Hedehusgård station. På forreste vogn i kørselsretningen holder togføreren et vågent

Læs mere

Torsdagsbilledet #74

For de fleste af os er ferien nu slut og de dagligdags opgaver igen højt på prioriteringslisten. Feriebillederne og minderne har vi dog lov at ha’. I 1995 tog en gruppe IBK-medlemmer en lille tur til MT Groups byggeplads ved Storbæltstunnellen på Korsør-siden. Turen foregik med tog til den gamle

Læs mere

Torsdagsbilledet #73

For nu 10 år siden, i august 2006 afholdt Jernbanemuseet i Odense en temaweekend med emnet “Made in Germany” Her blev vi inviteret til at komme med No3 “Vildmosen” – men det nåede ikke at blive klar, så i stedet fik M23 lov at komme med. For ikke at nævne mig

Læs mere

Torsdagsbilledet #72

Græsted Veterantræf for 10 år siden: Her kørte vores lokomotiv M45 “Jenbacheren” frem og tilbage med to vogne og personale fra Blovstrødbanen i det herligste pinsevejr. Folk på vej til pladsen må pænt vente til toget har passeret overgangen  (foto: Leif Ulrich Johannsen)

Læs mere

Torsdagsbilledet #71

Billedet er taget af HEPE i 2000 – han mener vi burde markere at vi i år kører på skinner der har 100 år på bagen, først ved Køge-Ringsted banen (1916/17-1963) og senere ved HVB fra 1983. Skinnerne er valset i 1915, KRB er anlagt i 1916 og indviet i

Læs mere

Torsdagsbilledet #70

M25 forrest og M24, der her kan køre, men ikke er færdigrenoveret. Lige nu er det omvendt 🙂 Foto fra Grillaften 9/8-2003. Husk din tilmelding til årets grill-aften! Foto: Leif Ulrich Johannsen – med mit første digitalkamera…

Læs mere

Torsdagsbilledet #69

I maj 2005 fik vi 80 rå-støbte hjul hjem fra Sydafrika, hvor de stadig har en omfattende mineindustri. De fleste af dem er nu drejet fint til og sidder under vores mange vogne. Men et lille lager findes da endnu…

Læs mere

Torsdagsbilledet #68

På torsdagbilledet #62 kunne vi se M25 køre det sidste plantog i 2003 og her ser vi så første plantog den 15. maj 2004. Her bliver den nye strækning til Fem Ege standsmæssigt indviet af borgmesteren fra Tåstrup Kommune, Anders Bak mens den samlede verdenspresse rapporterer fra begivenheden. På Fem Ege var

Læs mere

Torsdagsbilledet #67

 Det er sjovt at være på træf (2) Niels Peder Pedersen, Ole Bredberg og Peter Hein på bagperronen…Over 20 IBK-medlemmer deltog i 2003 på et helt fantastisk træf hos WEM Waldeisenbahn Muskau, der ligger nordøst for Dresden. IBK deltog igen med stor fornøjelse på  deres feltbanetræf i 2012. Fotos: Leif Ulrich Johannsen Se

Læs mere

Torsdagsbilledet #66

Sidste omgang fra Lars Kragh: Sidste stop på IBK´s bustur i 1976 var Hedehusgården hvortil Frichs-lokomotivet A.D.d.S 25 et par måneder tidligere var landet, i anledning af udflugten var den presenning lokomotivet normalt var pakket ind i, trukket af. Den ene port til klubbens første lokaler står åben, året efter

Læs mere

Torsdagsbilledet #65

  Vi er stadig på tur med IBK d. 22. februar 1976, efter besøget på Vanløse Teglværks bane gik turen, med et pitstop for dagens ret på en hyggelig kro, til Skjoldenæsholm hvor SHS var ved at etablere sig. Derefter blev kursen sat mod Hedehusene hvor H+H Stenindustri kort tid

Læs mere

Torsdagsbillede #64

I sidste uge hilste vi på T1 på Vanløse Teglværks bane d. 22. februar 1976 (ikke januar som det fejlagtigt var angivet). På dagens billede, som er taget samme dag og samme sted, ses foreningens første formand Svend Rasmussen i gang med at fælde et træ, det står lige lovlig

Læs mere