Torsdagsbilledet #61

Vi har i stort omfang benyttet os af muligheden for at suge til os af inspiration fra andre veteranbaner rundt om i Europa. Det årlige Internationales Feldbahntreff har givet anledning til en del besøg hos søsterforeninger. I år afholdes træffet på 750 mm. banen i Panevėžys i Lithauen. Det er

Læs mere

Torsdagsbilledet #60

HVB har materiel og skinner fra alle egne af landet og en smule har udenlandsk baggrund. Genstanden på dagens billede kunne godt gå for at være meget udenlandsk og vældig farlig. Det var da også det, et par medlemmer syntes kunne være sjovt at illustrere. De fandt Claus’ kyrilliske stencilsæt

Læs mere

Torsdagsbilledet #59

I 1991 gennemførte HVB et lokomotivbytte med en privatmand på Falster. Han var kommet i besiddelse af det Pedershaab-lokomotiv, der havde været i anvendelse ved Højbygård Papirfabrik. I bytte for PM-loket afgav vi et Schöma-lokomotiv fra Ivigtut. M 9, PM-loket fra Højbygård, ses her på Sølund station foran M 12

Læs mere

Torsdagsbilledet #58

I sidste uge forlod vi Hedehusgård station i smeltende varme. På denne uges billede er vi stadig på Hedehusgård, men temperaturen er faldet med små 30 grader. Der er et tyndt lag sne på jorden og både ånde og afgangsdamp skaber hvide skyer i luften. Billedet minder om at vi

Læs mere

Torsdagsbilledet #57

I sommerheden 1991 blev der bygget et regulært spor under en del af de henstillede lokomotiver vest for spor 3 på Hedehusgård st. De fleste af maskinerne var i sporvidde 785 mm. og havde været hensat på løse sporstumper. Med bygningen af spor 4 blev der nu mulighed for (forsigtigt)

Læs mere

Torsdagsbilledet #56

I sidste uge så vi aktive medlemmer arbejde på sporene foran den store remise. Senere på året var der fremskridt at spore og alle tre spor fra remisen havde nu forbindelse til drejeskiven. M 25 og melisvogn nr. 9 foran den store remise i 1986. Sporene til remisen er stort

Læs mere

Torsdagsbilledet #55

Vi har igennem årene på HVB forbundet mange af vores bygninger med spor. Det har ikke altid været lige let at få sporgeometrien til at passe og af og til har vi også arbejdet med materialer, der kunne have været bedre. Sporarbejde foran den store remise i 1986. Søren Hein

Læs mere

Torsdagsbilledet #54

På HVB har vi i dag relativt gode indendørs værkstedsfaciliteter. Isoleret, tre-sporet værksted med oliefyr, eftersynsgrav, portalkran og betongulv. Opvarmet maskinværksted med drejebænke, filebænke og plads til eftersyn af vores største motorer. Alligevel synes vi ofte, at vi har for lidt plads til alle de opgaver, vi har energi og

Læs mere

Torsdagsbilledet #53

Igennem de sidste par år har der været arbejdet flittigt på vores Schöma-lokomotiv fra kryolitbruddet i Ivigtut i Grønland. Lokomotivet nærmer sig nu en færdiggørelse. Restaureringen startede i 1990’erne med omsporing af hjulsættene og en adskillelse af lokomotivet. Efter en god og produktiv start holdt arbejdet en pause på næsten

Læs mere

Torsdagsbilledet #52

M25 på afveje… til FRICHS-træf i Odense 13-14. august 2005. Det er redacteuren, der står på lokomotivet som togfører. Sporet var ca. 100 m langt og den 3. skinne ligger der efter sigende endnu 🙂 Vi glæder os til at det en dag igen står samlet og kørende på egne skinner igen!

Læs mere

Torsdagsbilledet #51

M 24 har i en del år ført en prominent tilstedeværelse her på bloggen. Både fordi lokomotivet er et vigtigt driftslokomotiv og fordi dieselmotoren ikke har været helt så stabil som vi kunne ønske. Efter at have fremført bl.a. arbejdstog i klubbens første tid i Hedeland, stod lokomotivet i mange

Læs mere

Torsdagsbilledet #50

Dette er torsdagsbillede nummer 50. Det er næsten en slags jubilæum! Det skal fejres med et fødselsdagsbillede fra 23. maj 1987. Der fejredes HVB’s 10 års fødselsdag med kaffe og kage samt togkørsel med flere togstammer. Husk i øvrigt generalforsamlingen på lørdag! Togophobning ved Stenager. De tre fødselsdagstog er samlet

Læs mere

Torsdagsbilledet #49

Utallige er de ture og udflugter medlemmer af Industribaneklubben har været på – indenlands såvel som udenlands. På en del af turene har medlemmer lokaliseret genstande, der siden er kommet ‘hjem’ til Hedehusene. Dagen efter at have læsset spirger, underlagsplader og lasker til 4 km. bane i containere i Maribo,

Læs mere

Torsdagsbilledet #48

Med de små skinnestørrelser vi bruger på HVB, har det ofte været lidt af et detektivarbejde at finde skinner og sporskifter, der egner sig til vores brug. I 1996 fik vi lov at tage et fint 22,5 kg. skifte op på den sjællandske virksomhed Lykkeberg i Hørve. Firmaet, der fremstiller

Læs mere

Torsdagsbilledet #47

Ingen steder i Danmark har aktive jernbaneinteresserede haft mulighed for at lægge spor på så meget nyanlagt trace som i Hedeland. Her er vi ved kurven lige nord for km. 4,0. Det første sted på HVB, hvor vi anvendte forskudte stød i en kurve. Billedet er taget i det meget

Læs mere