Torsdagsbilledet #124

Vi har igennem den seneste tid set M 4 optræde en del – og måske særligt dens Bur-Wain-motor – her på bloggen. En hurtig gennembladning af nogle årgange af ‘Ingeniøren’ gav adskillige annonceillustrationer af Pedershaab-lokomotiver med Bur-Wain-motor. Her er to og en stump tekst. Ingeniøren 1951. PM-lok type BWD i lys

Læs mere

Torsdagsbilledet #123

Ugens Torsdagsbillede er et lille afbræk i rækken af billeder fra Hjarnes fotoalbums. Genstanden på billederne blev fundet under rangering med vores Frichs-lokomotiv fra Vandbygningsvæsnet tidligere på året. På hylden bag førersædet lå en række genstande, der formentligt har ligget der ganske uforstyrrede siden lokomotivet stod i remisen i Agger.

Læs mere

Torsdagsbilledet #122

Fra Hjarnes album 1 er her torsdagsbilledet af M25 22. februar 1976 (220276-15) Dds nr. 25 på Hedehusgården M25 er nyligt ankommet til Hedehusgården fra ophugger Petersen & Albecks plads i Sydhavnen, hvor lokomotivet havde henstået siden roebanen i Nakskov lukkede i 1968. I Tipvognen 3-76 står der:IBK´s stolhed. Diesel-elektrisk

Læs mere

Torsdagsbilledet #121

Et engelsk RFS-lok med sit tog i 900 mm sporvidde For at springe lidt frem i tiden – med temaet “Storebæltsvogn” – så stod der i mange år efter tunnelen var færdig – dette tog som en del af udstillingen om bygningen af Storbæltsforbindelsen, der lå ved betalingsanlægget på Korsør-siden.

Læs mere

Torsdagsbilledet #120

Her slutter foreløbigt fortællingen fra T1 i Vanløse med at lokomotivet trækkes op på Svend Rasmussens lastbil og køres hjem til Hedehusgården, men der kommer naturligvis endnu flere fotos fra Hjarnes mapper de kommende torsdage. 240476-14a Fra Hjarne V. Andersens IBK-mappe 1

Læs mere

Torsdagsbilledet #119

Fra Hjarne V. Andersens IBK-mappe 1

Læs mere

Torsdagsbilledet #118

Fra Hjarne V. Andersens  IBK-mappe1   Opgaven med sporoptagning fortsætter i Vanløse…  T1 var blevet gjort startklar, men tarvelige folk fjernede den sjældne strømfordeler og så var det forfra igen.

Læs mere

Torsdagsbilledet #117

Fra Hjarne V. Andersens IBK-Mappe 1  En af Industribaneklubbens første, store opgaver blev optagelsen af det nedlagte tipvognspor ved Vanløse teglværk. Det blev en omfattende opgave, men skabte samtidig grundlaget for den bane, der siden er skabt. Og herfra kom også T1, der jo kørte indvielses – og jubilæumstoget.Se beskrivelsen

Læs mere

Torsdagsbilledet #116

Visionen….  Fotograferet af Hjarne V. Andersen i 1975 Hvert foto er ledsaget af noter. Hjarnes tre flotte IBK-mapper er nu i IBK´s varetægt  Vi er meget beærede over den jubilæumsgave, som Hjarne kom forbi med forleden aften. Hjarne har fulgt vores lille bane helt fra starten, selvom han har lagt

Læs mere

Torsdagsbillederne #115

Alt det materiel vi overhovedet kunne nå at få ud at køre var i drift til jubilæet. Vi havde også besøg af Bloustrødbanens Carl Jensen-lokomotiv fra Ruds Vedby Teglværk. Det hele blev vist frem ved den store lokomotivparade og brugt til både togkørsel og rangering under jubilæet. Vildmosemaskinen afgår fra

Læs mere

Torsdagsbillederne #114

Vi har set billeder fra jubilæet, både her på bloggen, på Facebook og en smule på jernbanen.dk. I løbet af de næste uger kommer der som torsdagsbilleder yderligere et par billeder fra jubilæumsdagene. Som første udgave er her nogle billeder af medlemmer i aktion ved forberedelse og gennemførsel af dagene.

Læs mere

Torsdagsbilledet #113

Sidste gang vi havde et større træf er nu 15 år siden. Det var, da vi var værter for det 12 internationale feldbahnertreffen i 2002. Da var der også et lokomotiv tilstede fra Blovstrød Banen, den gang damplokomotivet B4. Så der hører altså mindst to opfyrede damplokomotiver til sådanne begivenheder.

Læs mere

Torsdagsbilledet #111

Sidste torsdagsbillede var programmet for 40 år siden. Denne uges billede er programmet for jubilæumsfesten ud i nær fremtid – nemlig på lørdag. Vi håber på sol, vindstille og en masse glade gæster!

Læs mere

Torsdagsbilledet #110

Torsdagsbilledet er foromtalen i aviserne før den store indvielsesfest af Hedeland Nord og dermed Hedelands Veteranbane den 21. maj 1977. Vi kan nok ikke slå lige så stort brød op som den gang, men en herlig fest vil det blive når vi holder 40 års jubilæum den 20 – og 21.

Læs mere

Torsdagsbilledet #109

Den nye stålplade til røgkammerdøren med smil på… Vildmosen under vores første renovering, der tog 12 år… (Foto: Leif) Den 17/11-2003 tog jeg dette foto af en ny, glad røgkammerdør på No3. Den gang var det svært at vide, at der endnu skulle gå næsten 5 år før “Vildmosen” igen kom ud at

Læs mere