Torsdagsbilledet #43

Hvis vi af og til syntes vi har brugt lang tid på at rydde op, kan der være noget om det. Men mon ikke vi alle synes, at Hedehusgården i dag giver vores passagerer et bedre indtryk af vores veteranbane end tidligere? Billedet nedenfor giver et indtryk af forholdene på

Læs mere

Torsdagsbilledet #42

Industribaneklubbens medlemmer er gennem årene kommet vidt omkring på jagt efter spændende oplevelser med smalsporede jernbaner. Indonesien, Lithauen, Ægypten og Portugal er blandt de lande hvor IBK’ere har set på tog. På billedet nedenfor er det en smule mindre eksotiske Tyskland, der var målet. På vej hjem fra Feldbahntreff i

Læs mere

Torsdagsbilledet #41

Klubben har gennem årene ejet et antal uindregistrerede lastbiler. De har alle været udstyret med hydraulisk kran og løftet mange opgaver langs banen og omkring vores værksteder. Det var til tider et mas at holde bilerne kørende og de var nok ikke altid i den bedste stand. Efterhånden gik vi

Læs mere

Torsdagsbilledet #40

Når dette torsdagsbilledet offentliggøres, er det nok de færreste, der har tid til at tjekke HVB-bloggen. Når kalenderen viser 24. december er der meget andet at gøre! Men ingen skal snydes for torsdagsbillede nummer 40 – juleaften eller ej. Slet ikke når billedet viser Hedeland, som det så ud en

Læs mere

Torsdagsbilledet #39

Dette billede fra 1990 kan udstråle samme kaos, som der var i landegrænserne rundt om i Europa i netop det år. Nogle vil måske sige, at det også udmærket kunne illustrere ordsproget ‘for mange kokke fordærver maden’. Men sporet de mange flittige medlemmer er i gang med at bygge på

Læs mere

Torsdagsbilledet #38

Vi har før set billeder fra strækningen over Sletten. Her er endnu et. Morten Banke og Nils Bloch er i fuld gang med at fordele lasker og spirg til 24 kg. skinner fra klubbens Bedford-lastbil. IBK har været ejer af et par lastbiler igennem tiderne og alle medvirkede (trods deres

Læs mere

Torsdagsbilledet #37

Indtil videre har vi primært set gamle billeder fra baneafdelingens arbejder. Naturligvis ikke fordi der ikke foregik noget i maskinafdelingen i gamle dage. Grunden er den simple, at Claus primært opholdt sig udendørs i den friske luft. Billedet her er fra 1993 og viser hvilken improvisationsevne det kræver at være

Læs mere

Torsdagsbilledet #36

Puha! Det var hårdt. En gruppe aktive medlemmer puster ud en forårsdag i 1995. Opgaven har været at understoppe kurven ovenfor rampen lige syd for Hedehusgård station. Vi er et par år før vi anskaffede vores østtyske understopningsmaskine, der lettede stoppearbejdet betydeligt. Medlemmerne har derfor god grund til at være

Læs mere

Torsdagsbilledet #35

Igen er vi på tur med et af HVB’s arbejdshold. Denne gang til Ringsted. Vi sorterer og henter kilometersten til brug for vores bane i Hedeland. Selvom vi ikke fandt alle de sten, vi havde brug for, udgjorde dagens ‘høst’ et godt grundlag for kilometerinddelingen af HVB. Km. 92,4 der

Læs mere

Torsdagsbilledet #34

I disse dage står juletrafikken for døren. Derfor kan det være på sin plads, at mindes varme sommerdage med glade passagerer. På dette billede er vi tilbage ved et af Claus’ første besøg på HVB i sommeren 1983. M 25 med persontog på Sølund st. Med ryggen til ses dagens

Læs mere

Torsdagsbilledet #33

I denne uge er vi på tur med baneafdelingen. Ikke en lang rejse, for vi er bare i Måløv. I 1993 var vi heldige at overtage en større mængde sveller fra det nedlagte sidespor på Måløv station. Et arbejdshold tog svellerne op over et par dage, inden de blev transporteret

Læs mere

Torsdagsbilledet #32

Planlægning er det halve arbejde, siges det. Her planlægges på livet løs! Situationen er muligvis en smule opstillet, men meningen er god nok – ved samarbejde og omtanke kommer man længst. Vi er ved at opføre den store vognhal på Hedehusgård station i 1994. I forggrunden ses meget enthusiastiske Finn

Læs mere

Torsdagsbilledet #31

Mange af motiverne på mine ældste billeder er i dag væk eller kraftigt ændret. Nogle medlemmer har fået nye interesser eller udøver i dag jernbanehobbyen i andre klubber. Skinner og sveller er udskiftet og lokomotiver restaureret og ommalet etc. Noget der står helt uforandret, er den gamle telefonpæl på Hedehusgård

Læs mere

Torsdagsbilledet #30

Forrige uge så vi den nyanlagte trace over sletten. Her er vi (senere på året 1989) nået til vejs ende med sporlægningen. I det der siden er blevet en tradition, sluttede vi af med et ‘heltebillede’. Det er blevet til en hel del af den slags siden! Med M 12

Læs mere

Torsdagsbilledet #29

Vi har materiel fra de fleste steder i Danmark og endda fra den nordligste del af riget – Grønland. Det samme gælder skinner og andre spordele. I 1986 klargjorde vi skinner til transport fra Københavns Vandforsynings store vandværk i Regnemark mellem Køge og Ringsted. Vejret var varmt, skinnelageret lå i

Læs mere