Nyt fra maskinafdelingen #26-13 16/09:

Justering af ventiler på M25 Aftenens vigtigste opgave blev at Mikkel, Per og Jan justerede ventilerne på M25, samt monterede indsprøjtningsdyser, brændstofrør og andre løsdele på motoren – en opgave, de fleste deltog i. Enten som deltagende, rådgivende eller som tilskuere J Mogens og Carsten fik også set på design

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #25-13 09/09:

Bogie-rangering   Da jeg kom til Gården var Mogens og Carsten allerede i gang med at finde et par gamle roe-bogier frem til transport af den renoverede ramme til GM32. Jeg gav en hånd med til en større rokade i værkstedet, således at grav-sporet atter blev disponibelt og vi fik

Læs mere

Nyt fra Bafd 7-9-13:

Metoden til udskæring i skinnefoden udvikles i plenum Lørdags kørte et mindre hold til Brh for at få udvidet sporet udefra og ind til til skydebroen med endnu et par sporvidder. Der er derfor ved at blive lagt endnu et par skinner klods op af de andre for at frembringe sporvidderne

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #24-13 02/09:

Afgratning af holdere for portskinner I lørdags fik Carsten svejst vinkelstykkerne til glideskinnerne på rammen til GM32 og fik dem denne aften afgratet. Snart kan rammen komme til sandblæsning. Herefter blev trækket til sandingssystemet på M30 svejst, så det igen fungerer. Jeg fik repareret en kabeltromle m.m. og fortsatte derefter

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #23-13 26/08:

Efter en hyggelig, men lidt stille sommerferieperiode, så ser det ud til at værkstedet igen er kommet i omdrejninger; Mads og jeg fik først malet banevognens sider færdig, så der nu kun resterer finish med sort på sider og håndtag. Siden gik vi i gang med afrensning af M25, så

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #21-13 29/07:

De defekte topstykker inspiceres og forslag til reparation drøftes I løbet af ugen er der arbejdet videre med renoveringen af topstykkerne på M25 – men uden det fornødne held. Der er fortsat utætheder i de renoverede enheder. Der skal nu søges efter nye dele eller andre metoder. På Da7 afvaskede

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #20-13 22/07:

Slagleklipperstolesædeholder-maling En varm sommerdag. Så varm at man ikke kunne male videre på Banevognen, da den var skoldhed… I stedet fik jeg afrenset og grundet ændringerne på slagleklipperens stol og det nye operatørsæde. Malerholdet Martin og Mads fortsatte  med afslibningen af Banevognens skyggeside og jeg rengjorde taget. Da kom Stefan fra

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #19-13 15/07: DIEMA lokomotiv ankommet!

M30 – DIEMA type DFL 60/1.2 1991/no. 5145 Så oprandt endelig den dag hvor vores nye lokomotiv ankom til Hedehusgården. Det har været en lang og bulet vej, som er en helt artikel værdig. I korte træk, så er det nys ankomne et 6 tons DIEMA-dieselhydraulisk lokomotiv (type DFL 60/1.2

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #16-13 17/06:

Lars har modtaget en pakke, der forhåbentlig kan få M24 i drift igen; en brugt B-pumpe med de rette specifikationer på de fleste punkter. Et ihærdigt søgearbejde på nettet har således bragt flere gode resultater og dette er det første fysiske udbytte. Den skal nu donere reservedele til reparationen af

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #14-13 27/05:

Før… Efter… Husk at vande blomsterne i ny og næ Efter en regnfuld søndag med få passagerer, så sluttede Mikkel dagen af med nedbrud på M25: Toppakningen gik på cylinder 7 & 8. Han gik sur hjem! Heldigvis kom solen og Mikkel igen, så sammen med Carsten fik han bremseklodserne

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #13-13 06/05:

M25: Motorhus slebet og grundet. Kenneth og Poul fik i onsdags gennemgået vognene i motorstammen, der har glidelejer og derfor kræver en del arbejde med adskillelse og smøring af disse. De var derfor klar til første plandag i søndags. Maskinchefen fik denne aften bl.a. færdiggjort papirarbejdet. Vi andre fik fuget

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #13-13 06/05:

Kenneth var kommet i god tid for at gennemføre det årlige hovedeftersyn af alle vognene. Ærgerligt var det derfor at LM9 skulle afspore lige udenfor værkstedet på det sted, der allerede i forvejen var udset til næste sporarbejde. Kenneth og Carsten fik den dog på sporet med et par ”Andefødder”

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #12-13 29/04:

Nogen af pladedelene til kedelindækningen på Vildmosen På dagholdet havde Bo færdiggjort pladerne til inddækningen til Vildmosen og malet delene. Fra Per har klubben modtaget en hel reol med mindre størrelser maskinskruer i både metrisk og tommer. Mads, Carsten og jeg fik monteret reol og skuffer oppe på loftet, så

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #11-13 22/04:

Motorhuset er lige landet på plads igen… Mads og jeg startede aftenen i Gartnersektionen og fik ryddet buskads og småtræer rundt om lokomotiverne i spor 4, så de nu ser ud som noget vi passer på… Så kunne vi bagefter give en hånd med på M25. Motorhuset kom på plads

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #10-13 15/04:

Bo havde brugt eftermiddagen på Vildmosen og bl.a. fortsat arbejdet med inddækningen ved kedlen. Peter fik smurt gravemaskine. Lars og Carsten skulle udbore to præcisionshuller til et par koniske stifter på M25´s ny-nivellerede banemotor. De skal hjælpe med at angive motorens rette placering på konsollen til kommende generationer. Det blev en

Læs mere