Nyt fra maskinafdelingen #08-14 10/02:

Et møde i Mafd er en alvorlig sag… Maskinchefen havde indkaldt til møde i afdelingen, så vi kunne diskutere årets arbejder og udarbejde oplægget til årets arbejdsprogram, der som bekendt er opdelt i en raket af tre trin. Det sendes derefter til godkendelse på Generalforsamlingen. Vi måtte jo konstatere at

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #07-14 03/02:

For at beskytte hydraulikmotor og andre dele på gravemaskinen, er der indkøbt en slyngkobling, der skal forbedre og minimere tilbageslaget, når vibratoren på den 4-benede svellestopper (”Edderkoppen”) kobles ind. Lars skulle dog lige modificere målet i koblingshjulet til den rette størrelse kilerem. Det lykkedes dog ikke ham og Mads at

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #01-14 06/01:

På årets første mandag i Mafd fik vi ordnet lidt praktiske sager; gulvet i værkstedet var fyldt med de kasser vi havde fået med store bolte i tommemål. Vi fik tømt kasserne for støv, afvasket og sorteret indholdet i dem og båret dem op på bolt-lageret. Så kunne vi gå

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #37-13 9/12:

Et rigt udvalg af tomme-mål; rundhovedede skruer med kærv og en masse UNC og UNF – og heldigvis også i WW Sidste mandag var jeg desværre selv forhindret, men andre fik monteret motorhuset på M25. Denne aften gik vi imidlertid ikke videre med M25, for Jan og Carsten havde været

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #36-13 25/11:

Mikkel har nu malet bogstaverne flot op igen. Det ser bare godt ud! Det er blevet undersøgt, om trykket kunne hæves på dyserne på M25 – men det er blevet os frarådet. Derfor kører motoren nu som den gør. Mikkel fik malet ”stafferinger” på FRICHS-motoren og på ESPHOLIN-kompressoren, så nu

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #35-13 18/11:

Aftenstemning udenfor: Idé-udveksling om justering af motoren på M25 Carsten og jeg startede aftenen med at køre D13 retur til vognhallen efter at den er blevet vejet i lørdags. Den vejer for øvrigt 3625 kg. Retur fra vognhallen kom rammen til GM32, så arbejdet på den kan fortsættes. Inden da tog

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #34-13 11/11: (opdateret med flere fotos!)

Ved Aalholm. Masser af krat er skåret ned for at få vognen fri   Ankomst HHg   På sporet igen. Forlænget “Odin”-vogn med originale roe-bogier Aalholms baneafd. vogn Tenderen fra Odin   Se en film fra en sporvandring på Aalholm. Mogens og Carsten havde været på Aalholm museum fra morgenstunden

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #33-13 04/11:

M25 – Snart fuldmonteret motor Mogens og Carsten startede aftenen med at afslutte 1. etape af ”Trykluftudtag i hele værkstedet”, så der nu er mange velanbragte udtag langs væggene – herligt! Så Mogens fortsatte aftenen med at fremstille nye beslag til rullerne på GM32´s ramme, jeg fik grundmalet evolutfjedrene, mens

Læs mere

Mafd.-nyt #32, uge 44

Mandagens storm holdt flertallet indendøre, dog var vi 4 på gården og fik bl.a. adskilt og renset kontraventiler og sump for hydraulik-oliebeholder på rørbukker for urenheder, og ekstra værktøjholdere påsvejstes også – således rørbukkeren er klar til når der næste gang skal bukkes f.eks. luftrør. Der blev også arbejdet videre med GM-32 rammen, således vognkassen snart kan opleve

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #31-13 21/10:

Mogens og Carsten blev forleden færdige med den ene halvdel af rørsystemet til trykluftudtag og fortsatte derfor med rørføring til den modsatte væg. Dette krævede blandt andet bukning af rør, så det passer hen over portene. Inden da havde Carsten og jeg monteret styrene til puffertøj på GM32-rammen, samt sandblæst

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #30-13 14/10:

Mikkels FRICHS motormaling Mogens og Carsten, samt Anders som er hjemme på ”efterårsferieorlov”, havde brugt hele dagen på at montere det faste rørsystem til trykluft i værkstedet. Mogens smuttede hjem til aftensmaden, mens de to flittigt fortsatte resten af aftenen. Mikkel havde næsten malet hele motorblokken på M25, da jeg

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #29-13 07/10:

Mikkel renser overfladen med nålebanker Mikkel og Carsten var også denne dag tidligt i gang med hhv. M25 og rammen til GM32. Mikkel fik afrenset gulvet i motorrummet med en nålebanker. Desværre havde den spatelmasse, som Per Børge havde påført i onsdags ikke fået ordentligt fat. Motoren fik også en

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #28-13 30/09:

Lars, Mikkel og Carsten var allerede i gang, selvom jeg kom tidligt denne aften. Det var også spændende opgaver som var i gang: Montage af de nye pakninger på M25 som Mikkel monterede sammen med delene. Bl.a. indsugningsmanifold og motorluger.   En af de nye, maskinskårne pakninger efter Mikkels skabeloner

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #27-13 23/09:

Afrenset oliekøler og under; vandkøleren til M25 Mogens og Carsten fortsatte opgaven med at planlægge trykluftudtag på værkstedet. Mads og jeg fik malet alle de kølerdele til M25, som Onsdagsholdet havde afrenset. Stolen til slagleklipperen fik også en omgang. Mikkel og Carsten fik set på renoveringen af førerhustaget, samt døren

Læs mere