Nyt fra maskinafdelingen #28-16 29/08:

Der males “lokomotivrød” på undervognen og inde i de nye værktøjsrum Sidste mandag blev undervognen på M30 grundet, men der resterede påsvejsning af sider på de tidligere trin, så de kan anvendes som værktøjskasser. Det havde Carsten nu fået fint udført og slutgrundet, så jeg kunne male begge sider med

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #27-16 22/08:

Så er redacteuren tilbage på Bloggen efter en herlig ferie. Måske dukker der et forsinket ”postkort” op en dag… På værkstedet var det hektisk aktivitet, herunder en reparation af et utæt olierør på M24, som derfor desværre måtte udgå efter sin anden plantur i søndags. Det var heldigvis til at

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #26-16 01/08:

  Peter damprenser og M30 er på vej ud i hallen… M30 står og tørrer efter sin afrensning.     Sumpen er vendt tilbage til M25 motoren og ser stadig ud til at holde tæt. Carsten fik afrenset M30 med damprenseren, så vi kan få malet undervognen og bagefter gav

Læs mere

Torsdagsbilledet #70

M25 forrest og M24, der her kan køre, men ikke er færdigrenoveret. Lige nu er det omvendt 🙂 Foto fra Grillaften 9/8-2003. Husk din tilmelding til årets grill-aften! Foto: Leif Ulrich Johannsen – med mit første digitalkamera…

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #25-16 25/07:

  dejligt at være under tag mens regnen styrter ned udenfor     M25 motoren viste sig at dryppe fra sumpen, som derfor blev afmonteret. Først fik pakningerne skylden, men det viste sig også at gevindene i selve sumpen havde løsnet sig. Heldigvis har vi flere liggende i reserve og

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #24-16 18/07:

M24 var blevet fejlmeldt med problemer på gløderør. Der var set på sagen, men ingen fejl fundet. Der var også meldt om uro i området 8-1100 omdrejninger. Per trillede derfor lokomotivet ud af remisen for at starte motoren udendørs – men starte ville den ikke og vi målte straks et

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #23-16 11/07:

  M30 med færdigsamlet trinbræt       Opgaven med at få bygget trinbrætter på M30 er nu inde i en ny fase. Nu har Carsten og Anders fået fremstillet trin til begge sider og der skal nu gøres klar til endelig montage. Carsten skar derfor trinene til førerhuset ud,

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #22-16 04/07:

Mens jeg gav vugge og bundstøtte fra No3 en omgang sort, så fortsatte Anders og Carsten på det højre trinbræt til M30. Det er endeprofilerne, der arbejdes på. Efter den sorte maleopgave var klaret, så gik turen til vognhallen, hvor arbejdet med endevæggen lige skulle afsluttes ved at montere de

Læs mere

Torsdagsbilledet #66

Sidste omgang fra Lars Kragh: Sidste stop på IBK´s bustur i 1976 var Hedehusgården hvortil Frichs-lokomotivet A.D.d.S 25 et par måneder tidligere var landet, i anledning af udflugten var den presenning lokomotivet normalt var pakket ind i, trukket af. Den ene port til klubbens første lokaler står åben, året efter

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #21-16 27/06:

Carsten og Anders afmonterede vugge og bundstøtte til kedlen til No3, så det kunne få en fornyet omgang maling efter lidt tilpasning. Derefter gik de videre med trinbræt til højre side på M30, hvor der skulle bores en lang række huller. Jeg fik afrenset og grundet delene fra Vildmosen, så

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #20-16 13/06:

  Klar til en prøvestart. Se filmen herunder >     De mange forberedelser til prøvestart af M25´s nu samlede motor kulminerede denne aften. Først skulle holdet igennem de indledende øvelser, der bl.a. består i udluftning af motoren, sikre flow til kølevand og brændstof, samt batteri til starteren. Derefter kom

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #19-16 06/06:

Aftenens fremmødte arbejdede alle på at klargøre M25-motoren, så den snart kan blive prøvestartet. Der skal fremstilles pakninger, monteres rør og slanger og forberede køling men også finde ud af hvor de forskellige stumper skal placeres… Jeg syslede rundt med museumsprojektet, hvor vi bl.a. har vedtaget at montere træuldsplader på

Læs mere

Torsdagsbilledet #62

Med det sidste plantog den 14. september 2003 var det også sidste gang vi krydsede på Sølund st.. Året efter blev den nye strækning til Fem Ege st. indviet og så blev krydsningen flyttet til Brandhøj, hvor togene stadig mødes på plandagene. Den gang havde vi også kun en overdækket vogn; nu er alle

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #18-16 30/05:

På en dejlig sommeraften var der lidt stille på værkstederne, men Per og Bjarne fik dog M25 motor samlet så langt, at der nu blot skal gøres klar til en prøvestart på motorværkstedet. Der skal blot påfyldes olie, samt tilsluttes midlertidig brændstoftank og kølevand. Carsten fik næsten samlet det ene

Læs mere

Nyt fra maskinafdelingen #17-16 23/05:

Pakninger monteres på manifolden. Boltene vil dog ikke fange gevindet… Med en stor del af Mafd beskæftiget med særtoget denne aften, så blev det mest M25´s motor som fik opmærksomhed. Der blev bl.a. monteret pakninger på udstødningsmanifolden og andre samleopgaver, der skal lede hen mod en afprøvning af motoren. Jeg

Læs mere